REVIEW | WETBOEK VOOR BLOGGERS

April 28, 2017

Het Wetboek voor Bloggers is een boek geschreven door en voor de blogger. Schrijfster Charlotte Meindersma begon haar carrière met een eigen juridisch advies kantoor en ging bloggen om haar juridische kennis te delen. Nu deelt ze de fijne kneepjes van het vak als blogger in dit boek. Ben jij een blogger of denk je eraan om te gaan bloggen? Lees dan mijn review.

# WAAR GAAT HET WETBOEK VOOR BLOGGERS OVER?
Het wetboek voor bloggers is met name bedoeld voor iedereen die eraan denkt om te gaan bloggen. Want bij een blog starten, komt heel wat kijken. Dat blijkt wel uit het boek van Charlotte, namelijk 291 pagina’s vol informatie over bloggen. Het boek neemt jou mee in de start van een blog. Hoe begin je? Welk doel heeft jouw blog en voor wie schrijf je? Vervolgens kies je een naam, domeinnaam, hosting en een platform om op te bloggen. Dan komt het mooie gedeelte, het design van je blog. En vervolgens de inhoud, oftewel de content. Waar ga jij over schrijven en wat wordt jouw schrijfstijl? Daarnaast geeft het boek veel tips over bijvoorbeeld privacy en auteursrechten, iets waar je als blogger niet direct over na denkt. Of wil denken. Maar Charlotte weet er alles van.

# WAAROM EEN BLOG STARTEN?
De meeste bloggers starten een blog omdat ze het leuk vinden. Omdat ze een passie hebben, voor bijvoorbeeld mode of reizen en die met anderen willen delen. Zelf heb ik een reisblog gericht op families met kinderen omdat ik reizen met mijn gezin ontzettend gaaf vindt en graag anderen wil inspireren om met hun kinderen de wereld te ontdekken. Er zijn ook bloggers die hun kennis willen delen en een meer zakelijke blog starten om hoger te komen in zoekmachines. Zelf doe ik dit ook op mijn website.

# HOE BESCHERM JE JOUW BLOG?
Als blogger heb je te maken met een aantal juridische aspecten. Te beginnen met het auteursrecht, dat automatisch ontstaat als je jouw werk creëert en publiceert zoals teksten, foto’s en video’s. Een ander mag niet zomaar jouw tekst kopiëren of jouw foto gebruiken zonder toestemming. Maar jij mag als blogger ook niet zomaar gegevens van bezoekers op jouw blog gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier moet je specifiek toestemming voor vragen door middel van een privacyverklaring omdat je gebruikt maakt van bijvoorbeeld cookies. Charlotte legt dit in haar boek uitgebreid uit.

Maak voordat je start met een blog een duidelijk plan waarin je jouw doelstellingen en doelgroep bepaalt. Houdt dit als leidraad aan wanneer je de teksten voor je blog gaat schrijven. Gebruik het Wetboek voor bloggers als basis om jouw blog te starten. Er staan namelijk heel veel tips in en ervaringen van deskundigen. Succes!

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload