HOE BEDENK JE EEN GOEDE MERKNAAM?

May 30, 2017

Een merknaam bedenken is ontzettend leuk maar ook lastig om te doen. Een goede merknaam is namelijk essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Wil jij online goed gevonden worden dan is het belangrijk om goed na te denken over jouw merknaam. Waar een goede merknaam aan moet voldoen, leg ik je hieronder uit. 

 

# WAAROM EEN GOEDE MERKNAAM?

Een merknaam is ontzettend belangrijk voor de branding van jouw bedrijf. Wil jij opvallen, wil jij gevonden worden, wil jij herkend worden? Een goede merknaam creëert dit. Vaak wordt er gedacht dat een logo dit doet, maar een logo maakt het alleen visueel zichtbaar. Het is de merknaam waarop je in Google zoekt, het is de merknaam die je onthoudt tijdens een gesprek of presentatie en het is de merknaam die een reactie of emotie oproept. Een goede merknaam zegt iets over jouw bedrijf. Over wie je bent of wat je doet. 

 

# WAAR LET IK OP BIJ HET BEDENKEN VAN EEN MERKNAAM?

Een algemene tip bij het bedenken van een merknaam is, zorg dat deze tijdloos is. Kies geen woorden die op dat moment trendy zijn. Want zodra de trend over is, wordt er niet meer op gezocht. Zeker online is dit een belangrijk aspect. Bedenk een korte en eenvoudige naam die door iedereen makkelijk uit te spreken en te onthouden is. Ook hier speelt online een belangrijke rol, want hoe langer en moeilijker het woord, hoe minder correct de naam ingetypt kan worden in zoekmachines. De beginletter heeft ook een grote rol. Wanneer een merknaam begint met een B dan wordt deze als betrouwbaar gezien. En begint de merknaam met een L of een S dan wordt deze als meer vrouwelijk ervaren. En wist je dat de letter V voor gezond staat en de Z voor hip? 

 

# SOORTEN MERKNAMEN

Er zijn verschillende soorten merknamen. Ik zet de 3 meest voorkomende op een rijtje met hun voor-en nadelen. 

  1. Beschrijvende naam | Deze merknaam beschrijft letterlijk wat jouw bedrijf doet. Het voordeel van een beschrijvende merknaam is dat deze goed gevonden wordt in zoekmachines en direct duidelijk maakt wat je als bedrijf doet. Helaas zijn deze merknamen niet uniek. Er zijn meer bedrijven die schilder zijn of iets met marketing doen. 

  2. Familie naam | Deze merknaam is ideaal voor je personal branding. Jij bent het merk! En hij is hiermee uniek! Want er zullen niet veel mensen dezelfde naam hebben. Het nadeel is dat de naam niks zegt over het bedrijf of wat je doet en je hierdoor moeilijker in zoekmachines te vinden bent. 

  3. Afkortingsnaam | De meest succesvolle merken zijn (volgens Interbrand) merknamen met een afkorting. Denk hierbij aan BMW, H&M en KFC. Deze merknamen zijn kort, makkelijk uit te spreken en te onthouden. Het zijn vaak unieke namen en daarom zeer geschikt. Toch zijn deze merknamen lastig te vinden in zoekmachines en is niet altijd direct duidelijk wat het bedrijf doet.
     

# CHECK JOUW MERKNAAM!
Heb je een merknaam bedacht of in gedachten? Check dan in het merkenregister of de merknaam al bestaat. Check ook gelijk of het domein van jouw merknaam nog beschikbaar is? Het zou jammer zijn als je een gave naam hebt bedacht, maar het domein al geregistreerd staat.

 

Hoe heb je jouw merknaam bedacht? Ben je hier tevreden over?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief