BEPAAL JOUW MERKPOSITIONERING

June 9, 2017

Hoe bepaal je jouw merkpositionering? Wat maakt jouw merk onderscheidend? Graag leg ik je uit wat merkpositionering inhoudt. En hoe je de juiste positionering voor jouw merk bepaalt aan de hand van een positioneringsmodel en de daarop volgende strategie. 

 

# WAT IS MERKPOSITIONERING?

‘Positionering is de positie van een merk ten opzichte van andere merken in de perceptie van de consument’ (Raaij, 2006). Het gaat er dus om hoe je een voorkeurspositie bij jouw doelgroep creëert. Ze zullen hierdoor sneller aan jouw merk denken als ze een bepaalde behoefte hebben. Hiervoor is het wel belangrijk te weten wie jouw doelgroep is en wat hun behoefte is. 

 

# POSITIONERINGSMODELLEN

Om tot een goede merkpositionering te komen, is het gebruik van een positioneringsmodel aan te raden. Maar welke kies je? Het Golden Circle Model is momenteel de meest populaire. Het gaat bij dit model om waarom je iets doet voor de ander en niet om wat je doet. Dit model past het beste bij merken die vooral uit de behoefte van de klant dienen te denken en niet vanuit de eigenschappen van het product zoals een autofabrikant. 
 

# BRAND DRIVER MODEL
Met het Brand Driver Model heb ik zelf de meeste ervaring. Bij dit model zoom je in op alle eigenschappen van jouw merk en deel je ze in op relevantie en differentiatie. Eigenschappen die het hoogst scoren op beide, ook wel de Drivers genoemd, neem je mee in de positionering van jouw merk. De Antes zijn ook belangrijk, ze dienen als basis om toe te kunnen treden tot de markt waarin jouw doelgroep zich bevindt. 

 

 

 

# POSITIONERINGSSTRATEGIE
 Wanneer je de drivers inzichtelijk hebt, is het tijd om de strategie te bepalen voor jouw merk. 
Er zijn een aantal strategische mogelijkheden om te positioneren. Zo kun je kiezen voor de:

 

  • Informationele positionering: welke de voordelen van het product of dienst benadrukt. Denk bijvoorbeeld aan Omo wasmiddel: wast door en door schoon

  • Transformationele positionering: die de waarden van het merk centraal zet. Zoals ASN Bank met: samen hebben we het vermogen om de wereld te verbeteren

  • Tweezijdige positionering: waarbij zowel de voordelen van het product of dienst als ook de waarden van het merk centraal staan. Dit is een lastige positionering omdat er veel aanbieders in de markt zijn maar Airbnb doet dit goed

  • Uitvoeringspositionering: waarbij het merk gekoppeld wordt aan een uniek symbool, muziek of persoon. En mooi voorbeeld hiervan is het beertje van Robijn wasverzachter

 

Heb jij weleens een positioneringsmodel toegepast? Zo ja, welke? 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief