10 PRAKTISCHE SCHRIJFTIPS

June 22, 2017

Het schrijven van teksten of blogs is soms best lastig. Hoe bepaal je de juiste titel? Hoe zorg je voor een goede intro die lezers aanspreekt om verder te lezen? En wat zijn de do's en don'ts waar je rekening mee moet houden. Graag geef ik jou 10 praktische schrijftips. 

 

# SCHRIJFTIP 1: Kies een sterke titel

Houd jouw titel kort en krachtig, het liefst 5 tot 6 woorden. Vragende titels zoals: Heb jij moeite met schrijven?  en titels met getallen zoals: 5 tips voor sterke titels doen het heel goed. 

 

# SCHRIJFTIP 2: Schrijf een uitnodigende intro

Een uitnodigende intro zorgt ervoor dat de lezer verder wil lezen. Sta in de intro stil bij het probleem van jouw lezer. Waar loopt hij of zij tegenaan? En waar kan jij ze mee helpen? 

 

# SCHRIJFTIP 3: Gebruik zoekwoorden
Zoekmachineoptimalisatie is een ander vak dan het schrijven van teksten en blogs. Toch is het aan te raden na te denken over de zoekwoorden waarop jij met jouw tekst of blog vindbaar wilt zijn in Google. Zet het belangrijkste zoekwoord in zowel de titel als in de eerst zin van de intro. 

 

# SCHRIJFTIP 4: Schrijf actief

Schrijf zoveel mogelijk actief en vanuit de tegenwoordige tijd. Een zin als: De intro moet ervoor zorgen dat de lezer verder wil lezen klinkt lang en ver weg. Een intro zorgt ervoor dat de lezer verder leest, klinkt positiever en actiever. 

 

# SCHRIJFTIP 5: Gebruik geen lange zinnen

Zinnen als: Het schrijven van teksten en blogs kan soms lastig zijn want hoe bepaal je een titel en hoe zorg je voor een goede intro die lezers aanspreekt, zijn lang en lezen moeizaam. Schrijf korte krachtige zinnen, die blijven hangen bij de lezer. Knip een lange zin op in kleine zinnen zoals: Het schrijven van teksten en blogs kan soms lastig zijn. Hoe bepaal je een titel?

Hoe je zorg je voor een goede intro die lezers aanspreekt? 

 

# SCHRIJFTIP 6: Op JE en U richten

Schrijf in de je en u vorm. Hiermee voelt de lezer zich aangesproken. Teksten en blogs die gericht zijn op men en zij voelen onpersoonlijk en algemeen. 

 

# SCHRIJFTIP 7: Gebruik weinig vakjargon

Je wilt laten zien aan jouw lezer wat je huis in hebt en dat je kennis hebt van jouw vakgebied. Toch is het gebruik van vakjargon niet aan te raden. De meeste lezers kennen jouw vaktermen niet en vinden jouw tekst of blog hierdoor ontoegankelijk. Verplaats je in de lezer en probeer vaktermen in Jip en Janneke taal uit te leggen. 

 

# SCHRIJFTIP 8: Vermijd twijfel woorden

Woorden als mogelijk en misschien wekken twijfel op. Twijfel na het lezen van jouw teksten of blogs is het wel het laatste wat je wilt. Schrijf overtuigend, want jij bent de expert!

 

# SCHRIJFTIP 9: Stel een vraag

Ga de interactie aan met jouw lezer. Stel aan het einde van je tekst of blog een vraag. Vind jij het schrijven van teksten ook lastig?  nodigt uit om te reageren. Net als: Heb jij ook moeite met het bepalen van een sterke titel? . 

 

# SCHRIJFTIP 10: Denk aan de opmaak

De opmaak is even belangrijk als de inhoud van jouw tekst of blog. De opmaak zorgt ervoor dat lezers jouw tekst of blog makkelijk scannen en lezen. Ze zien snel de rode draad. Tevens zorgt een goede opmaak voor betere vindbaarheid in Google. De opmaak bestaat uit: een titel, intro, aantal subkoppen en een afsluiting/conclusie. 

 

 Uiteraard stel ik aan het einde van dit blog een vraag aan jou. Vind jij het soms lastig om een goede tekst te schrijven voor jouw website of blog? Wil je beter gevonden in Google en wil je meer conversie? Graag help ik jou om met jouw teksten en blogs online zichtbaar(der) te zijn. En op te vallen tussen de rest! 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief