REVIEW | BABE YOU GOT THIS

July 9, 2017

Het boek 'Babe, you got this' zag ik al meerdere malen op Instagram voorbij komen. Blijkbaar behoor ik tot de doelgroep van Emilie Sobels en Martje Haverkamp want ik bestelde spontaan het boek via bol.com. In 'Baby,you got this' stellen de beide dames aan 23 succesvolle girlbosses vragen over ambities, doelen stellen en keuzes maken. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder.

# BABE, I GOT THE BOOK
Het oog wil ook wat. Dat hebben Emilie en Maartje goed begrepen. Want de buitenkant ziet er prachtig uit. Perfect voor een mooie Instagram foto. Maar is de binnenkant net zo mooi? Persoonlijk mis ik wat inspirerende plaatjes en quotes, dat leest toch net wat makkelijker weg. Aan het einde van het boek staan wel prachtige foto's van de girlbosses themselves. Het leuke van het boek vind ik dat het niet allemaal bekende vrouwen zijn. Het is wel eens fijn om niet een boek of magazine open te slaan met alleen maar bekende vrouwen die het helemaal gemaakt hebben.

In het begin van het boek gaat het over social media en hoe je soms door de alleen maar de positieve foto's en berichten tegen andere vrouwen opkijkt. Dat je altijd meer wilt omdat zij dat ook hebben. Inmiddels ben ik er na 33 jaar wel achter, en zo blijkt ook bij de dames uit het boek, dat je je moet focussen op je eigen pad. Als je dat doet, dan heb je niet eens tijd om naar al die andere vrouwen te kijken.

# HOE WORD JE SUCCESVOL?
Ik denk dat iedere vrouw die een eigen bedrijf start of aan het begin van haar carrière staat, deze vraag heeft. Hoe word ik succesvol en het liefst zo snel mogelijk? Helaas is daar geen ultieme formule voor. Bij mij kwamen dingen op mijn pad en ik greep die kansen aan. Kansen krijg je, maar je kunt ze ook zelf creëren. Zo blijkt ook bij een aantal vrouwen uit het boek. Zij besloten hun hart te volgen. En met succes. Doorzetten en geduld is wat ik veel lees in het boek. Als je iets wilt, ga ervoor. Zelfs als je soms nog niet eens een concreet concept hebt. Heb geduld want succes is echt niet in 1 week opgebouwd. En wat is succes? Voor de één is dat de vrijheid om zelfstandig te zijn en haar eigen keuzes te maken en voor de ander is dat een paar ton op de bank. Creëer en bepaal zelf je eigen succes. En vergeet niet te genieten van kleine successen, vier ze juist. Ik heb zelf ook vele successen niet gevierd omdat ik alweer door wilde naar de volgende. Sta stil bij wat je al hebt bereikt, dat werkt motiverend.

# SAMENWERKEN LEIDT TOT SUCCES

Succes komt niet vanzelf, daar zijn de vrouwen in het boek het allemaal over eens. En ik onderstreep dat. Wil je succes behalen dan zul je er hard voor moeten werken. Maar samenwerken is net zo belangrijk. Ondernemen in je eentje kan, maar wil je groeien en succes behalen dan zul je moeten samenwerken. Sommige dames hebben wekelijks een sessie met een businesscoach om te sparren over de keuzes in hun carrière. Anderen hebben dagelijks koffiedates om hun ideeën te bespreken. Dat laatste vind ik het zelf ook heel fijn en belangrijk, zeker als je alleen werkt.

De sleutel tot succes is voor iedereen anders. Zou blijkt ook uit het boek. Kies je eigen eindbestemming, de weg ernaar toe en je medereizigers. Wat is dan de kern van het boek? Doorzetten. Wat je ambitie ook is, ga ervoor en zet door. Dan komt succes vanzelf!

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload