WANNEER NO-FOLLOW LINKS GEBRUIKEN?

August 15, 2017

Wellicht heb je er weleens van gehoord: no-follow links? Toen ik deze vraag stelde op social media kwamen er heel veel reacties. Want wanneer gebruik je nou eigenlijk een no-follow link? Ik besloot er een blog over te schrijven want is het inderdaad een beetje abracadabra. 

 

# Waarom zijn links voor Google belangrijk?

Google speurt iedere dag met de zogenaamde 'spider' het web af op zoek naar relevante en waardevolle content. Alle links die van en naar jouw website verwijzen, worden hierbij door Google geïndexeerd en opgenomen in hun ranking. Die ranking, oftewel de positie van een website in de zoekresultaten, is afhankelijk van de hoeveelheid externe links die naar de website verwijzen.

 

Stel dat er 10 websites verwijzen naar dit blog. En Google vindt ook een blog over no-follows links waar 25 websites naar verwijzen. Dan zal Google het andere blog hoger ranken in de zoekresultaten. 

 

# Wat is een no-follow link?

Wat is een no-follow link vraag jij je nog steeds af. Bij een no-follow link zeg je eigenlijk tegen de 'spider' van Google dat deze de link niet mag opnemen in de ranking. Er wordt dus geen waarde toegekend aan de website. Dit doe je door aan een link de tag 'no-follow' mee te geven. 


Een normale link van bijvoorbeeld mijn website ziet er zo uit:

href="https://www.bloesemmarketing.nl" target="_blank">BLOESEM marketing

 

Een no-follow link ziet er als volgt uit:

href="https://www.bloesemmarketing.nl" target="_blank"rel="nofollow" >BLOESEM marketing

 

# Wanneer gebruik je een no-follow link?

Je weet nu dat Google externe links belangrijk vindt voor de ranking in de zoekresultaten. Wanneer jij af en toe een link plaatst in jouw blog of social media die verwijst naar een andere website dan is dat helemaal niet erg. Want dit is onderdeel van wat we noemen linkbuilding. Een natuurlijke opbouw van links wordt door Google enorm gewaardeerd. Zelf hoop je natuurlijk ook dat andere websites naar jou toe linken omdat ze jouw content waardevol vinden. Maar er zijn gevallen waarin je niet wilt dat er waarde toegekend wordt aan een andere website. 

  • Heb jij een blog? Dan wil je liever geen waarde verliezen aan lezers die een reactie, met daarin hun eigen website vermeld, onderaan jouw blog plaatsen.

  • Heb jij een product gesponsord gekregen voor jouw blog? Dan moet je van Google altijd een no-follow link toepassen. Google vindt namelijk dat de link niet 'verdiend' is.

Je vraag je nu wellicht af, hoe ziet Google of je wel of niet gesponsord bent voor een product of blog? Dit is inderdaad lastig, maar weet wel dat als Google erachter komt, jouw website of blog pagina niet meer in de ranking opgenomen zal worden. Dat is wel het laatste wat je wilt. En uiteindelijk wil je ook gewoon niet teveel waarde verliezen aan links naar externe websites. 

 

Hopelijk is de betekenis en het gebruik van no-follow links voor jou duidelijker geworden. Heb je vragen, laat dan hieronder een reactie achter. 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief