SEO PROOF SCHRIJVEN

August 24, 2017

Een tekstje schrijven kan iedereen. Een goede tekst met een duidelijke boodschap en stijl wordt al lastiger. Maar SEO proof schrijven? Hoe doe je dat? Vraag jij af hoe je een tekst of blog schrijft waarmee je hoog scoort in Google en toch jouw eigen schrijfstijl behoudt? 

 

# Waarom is SEO proof schrijven belangrijk?

Zoekmachines, en dan met name Google zijn een krachtig marketingmiddel geworden. Veel mensen zoeken in Google op een bepaald onderwerp en klikken op één van de zoekresultaten op de eerste pagina om antwoord te krijgen op hun vraag. Hoog scoren op de eerste pagina in Google is daarom ontzettend belangrijk voor online ondernemers.  

 

# Wat is SEO proof schrijven?

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie is een techniek om jouw website zo in te richten dat deze goed geworden wordt door Google. Denk hierbij aan de laadtijd van de website, de structuur van de website en een responsive website. Naast deze algemene en meer technische aspecten zijn er ook een aantal inhoudelijke zaken belangrijk. Zo kijkt Google per pagina naar de URL, de meta omschrijving en de zoekwoorden. Wanneer je deze laatste punten goed in gedachten houdt bij het schrijven van jouw tekst, ben je SEO proof aan het schrijven. 

 

# Waar let je op bij het schrijven van een tekst?

Allereerst is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is en met welk doel jij jouw tekst schrijft. Heb je als doel om te informeren, schrijf dan informatief. Wil je verkopen, haal dan alles uit de kast om jouw producten of diensten te promoten. Wanneer je weet wie jouw doelgroep is, weet je ook wat hun behoefte is. Welke vragen of problemen hebben ze? En hoe kun jij ze daarbij helpen? Welke informatie is voor hun ontzettend waardevol? Wanneer je dat helder hebt, kun je de onderwerpen voor jouw teksten of blogs bepalen. Google kijkt naast zoekwoorden met name naar de context van het verhaal. Klopt het verhaal in zijn totaliteit? Vindt de lezer die informatie waar hij of zij naar op zoek is? Wist je dat Google checkt hoelang de lezer op jouw website blijft om de tekst of blog te lezen? Wanneer een bezoeker snel weer weg klikt, denkt Google dat de inhoud niet interessant is. 

 

# Hoe schrijf ik mijn tekst zo dat ik hoger scoor in Google?

Wanneer je weet welke behoefte jouw doelgroep heeft, kun je ook achterhalen op welke zoekwoorden zij zoeken. Vraag aan jouw bestaande klanten met welke woorden zij zoeken in Google. Zo zoekt mijn doelgroep vaak op 'hoger scoren in Google' in plaats van SEO of zoekmachinemarketing. Wanneer jij jouw zoekwoorden hebt bepaald, is het zaak ze toe te passen in jouw tekst.

Plaats jouw zoekwoord ten minste in:

  1. De titel van jouw tekst

  2. De eerste 100-150 woorden van jouw tekst (intro)

  3. De URL van jouw pagina

  4. De meta omschrijving van jouw pagina

  5. In de alt-tekst van de afbeeldingen op jouw pagina


Google houdt er niet van dat je 20 keer hetzelfde zoekwoord in jouw tekst gebruikt. En het leest ook niet zo fijn :-) Daarom is het belangrijk om naast jouw 'hoofd' zoekwoord ook een aantal gerelateerde zoekwoorden toe te passen. Bedenk van te voren welke zoekwoorden gelinkt zijn aan jouw zoekwoord zodat je deze kunt afwisselen in jouw tekst of blog. 

 

Samenvattend: schrijf voor jouw doelgroep en geef met jouw tekst of blog antwoord op hun vraag. Hoe beter je dit doet, hoe meer Google jouw pagina zal waarderen. Wanneer je daarnaast de 5 punten toepast voor de zoekwoorden dan kan het bijna niet meer mis gaan. Succes!

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief