3 VALKUILEN VOOR ONDERNEMERS

August 27, 2017

Of je nu net start met jouw onderneming of al jaren actief bent. Veel ondernemers hebben te maken met een aantal valkuilen. Valkuilen die hun ervan weerhouden om verder te groeien en echt succes te maken met hun onderneming. Ik ben benieuwd of jij je in één van deze 3 valkuilen herkent na het lezen van dit blog? 

 

# Valkuil 1. Ik wil iedereen aanspreken

Een doelgroep bepalen is voor veel ondernemers lastig. Zeker in het begin als ondernemer heb je soms geen idee voor wie je het precies doet. Dan doe ik toch maar voor iedereen? Toch is dit één van de belangrijkste aspecten van een onderneming. Als je niet weet aan wie jij jouw producten of diensten verkoopt, kun je ook niet gericht met ze communiceren via de juiste kanalen, omdat je gewoonweg niets van ze weet. Als je iedereen wilt aanspreken, zal niemand zich echt persoonlijk aangesproken voelen. Focus je daarom op een kleine groep in de markt met een specifieke behoefte. Benoem welke kenmerken en behoeftes jouw doelgroep heeft en hoe jij hier met jouw producten of diensten op in kunt spelen. 

 

# Valkuil 2. Ik wil een gat in de markt vinden

Als ondernemer denk je vaak dat je gat in de markt moet vinden om echt succesvol te worden. Maar dat hoeft helemaal niet. Juist wanneer jij je in een branche begeeft waar veel concurrentie is, kun je makkelijker inspelen op de behoeftes van de doelgroep. Blijkbaar is er veel vraag naar zo'n product of dienst. Je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Maar je dient het wel anders en beter te doen dan de concurrentie. Hier komt dan ook het positioneren van jouw merk om de hoek kijken. Als je weet waarin jij onderscheidt van de rest, kun je dat inzetten als unique selling point (USP). 

 

# Valkuil 3. Ik start binnenkort

Soms heb je als ondernemer heel veel ideeën over nieuwe producten of diensten die je wilt lanceren. Sommige ideeën belanden direct in de prullenbak en andere ideeën werk je verder uit. Maar het daadwerkelijk omzetten van deze ideeën in nieuwe concepten duurt soms maanden. En waarom? Omdat je alles goed wilt doen? Is het product wel uniek genoeg, zit mijn doelgroep hier wel op te wachten? Krijg ik het überhaupt wel verkocht? Allemaal vragen die je ervan weerhouden om daadwerkelijk op korte termijn te starten. Maar wat als het nou eens een enorm succes wordt? Dan zit je al die maanden voor niks te twijfelen terwijl je al 10 keer iets verkocht had kunnen hebben. Begin daarom zo snel mogelijk nadat je een goed idee hebt, het liefst binnen een maand. Leg jouw idee aan jouw doelgroep voor, vraag ze wat ze ervan vinden en hoeveel ze daar voor zouden willen betalen. Start klein, doe een kleine investering, verkoop het aan een aantal mensen om te zien hoeveel animo er voor is en schaal het dan verder op. 

 

Ik ben heel benieuwd of je jezelf in één van deze 3 valkuilen kunt herkennen? En of je na het lezen van dit blog besloten hebt om het voortaan anders aan te pakken. Laat het me weten in een reactie. 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief