WAT IS DUPLICATE CONTENT?

September 5, 2017

WAT IS DUPLICATE CONTENT?

Wellicht heb je weleens van duplicate content gehoord. Zeker wanneer je je meer gaat verdiepen in SEO zul je dit begrip vaker tegenkomen. Wat duplicate content is en hoe je ermee omgaat, vertel ik in dit blog.

 

# WAT HOUDT DUPLICATE CONTENT IN?

Duplicate content houdt in dat er twee webpagina’s zijn die nagenoeg dezelfde inhoud bevatten. De URL van de pagina’s is wel verschillend maar de content, dus tekst, foto en video, lijkt heel erg op elkaar. Google ziet deze twee pagina’s als duplicate content.

 

# HOE ONTSTAAT DUPLICATE CONTENT?

Duplicate content komt met name voor op webshops waarbij een product via verschillende menu’s te benaderen is. De productfoto en de omschrijving van het product is identiek alleen de URL van de pagina is anders. Duplicate content kan ook ontstaan wanneer je een productomschrijving of blog deelt met een andere website en deze 1 op 1 wordt overgenomen. En heb je naast een website ook en mobiele website met dezelfde content? Ook dit kan gezien worden als duplicate content.

 

# WAAROM LIEVER GEEN DUPLICATE CONTENT?

Wanneer er sprake is van duplicate content zal Google maar één van de twee pagina’s in de zoekresultaten tonen. Maar hoe weet Google welke pagina het origineel is? Helaas, dat weet Google niet. Het is daarom belangrijk om duplicate content zoveel mogelijk te voorkomen. Laat websites die jouw producten verkopen altijd nieuwe productomschrijvingen schrijven en zorg dat je ook op je eigen website niet dezelfde content hebt staan. Schrijf je blogs, houdt dan Google in de gaten of er geen websites zijn die jouw content kopiëren. Naast het feit dat Google de originele pagina mogelijk niet opneemt, kan het ook impact hebben op jouw gehele website. Google wil websites met veel duplicate content zoveel mogelijk vermijden en zal daardoor minder pagina’s van jouw website gaan indexeren.  

 

# GEBRUIK DE CANONICAL TAG

De canonical is een tag die je meegeeft aan een webpagina. Hiermee geef je aan Google door welke webpagina origineel is en welke URL door Google geïndexeerd moet worden. De canonical tag lijkt een beetje op een 301 redirect. De URL van de pagina met canonical tag ziet er als volgt uit.

 

<link rel=”canonical” href=”http://www.bloesemmarketing/merkstrategie” />

 

Duplicate content kan dus gevolgen hebben voor de ranking van jouw webpagina’s in Google. Wees hier alert op, zeker wanneer je een webshop of blog hebt. Gebruik waar nodig de canonical tag.

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief