HOE BEPAAL JE DOELEN VOOR JOUW BEDRIJF?

September 28, 2017

Doelen stellen voor je onderneming is best lastig. Want hoe bepaal je de juiste doelen die jouw bedrijf ook echt verder helpen? En hoe houd je focus op de doelen die je hebt bepaald? In dit blog deel ik mijn ervaring als het gaat om doelen stellen en ze ook echt te realiseren.

 

# WAAROM DOELEN STELLEN?

Om voor jouw bedrijf de juiste doelen te bepalen, is het belangrijk te weten waarom doelen zo belangrijk zijn. Doelen zijn er om je focus te geven. Als je niet weet waar je naar toe wilt met je bedrijf dan weet je ook niet welke weg je moet bewandelen om daar te komen. Oftewel, het maakt je eigenlijk niet uit waar je strandt met je bedrijf.

 

# HOE BEPAAL JE JOUW DOELEN?

Begin met jouw eindbestemming. Waar wil je staan over een jaar als het gaat om inkomsten of naamsbekendheid? Schrijf dit doel voor jezelf op en bepaal welke stappen er nodig zijn om die eindbestemming te halen. Deze stappen zijn als het ware jouw tussendoelen.

 

# WAAROM ZIJN TUSSENDOELEN BELANGRIJK?

Tussendoelen zijn er om de weg naar jouw eindbestemming makkelijker te bewandelen. Je weet immers precies de weg er naar toe. Ook helpen tussendoelen je tussentijds te evalueren of je nog op de goede weg zit. Dus stel: jouw doel is om binnen 1 jaar 60.000 euro omzet te genereren dan is jouw tussendoel iedere maand 5.000 euro omzet. Wanneer je in de 2e maand maar 3.500 euro hebt verdiend dan weet je dat je de eindbestemming van 60.000 euro niet gaat halen. Je zult dus iets moeten veranderen om je doelstelling te behalen.
 

# HOE FORMULEER JE EEN GOEDE DOELSTELLING?
Je hebt vast weleens van SMART gehoord. Het is een marketingterm die veel gebruikt wordt bij het schrijven van een marketingplan en om doelstellingen concreet te maken. Ik ga bij het bepalen van een doelstelling altijd uit van 3 dingen, namelijk:

Wat
Wat is concreet je doel? Wat wil je specifiek bereiken? Alleen met ‘mijn naamsbekendheid vergroten’ kom je er niet. Dit is veel te algemeen. Maak het specifiek door cijfers te noemen. Denk bijvoorbeeld aan ‘ ik wil 1000 nieuwe volgers op Instagram’ of ‘ik wil 5.000 unieke bezoekers per maand op mijn website’.

Wanneer
Wanneer wil je jouw doel bereiken? Is dat volgende maand of volgend jaar? Ik adviseer je om doelen per jaar vast te stellen. Dan houd je het realistisch. Doelstellingen voor de komende 3 tot 5 jaar worden veel gedaan, met name bij grote ondernemingen, maar ze beperken je in het meegaan van veranderingen en trends in de markt en om goed focus te houden (want het klinkt zover weg). 

Hoe
Hoe ga je jouw doelstellingen realiseren? En wat heb je hiervoor nodig? Stel dat jouw tussendoel is om iedere maand 5.000 euro omzet te genereren, bedenk dan hoeveel opdrachten of producten je hiervoor moet verkopen. En hoeveel bereik of bezoekers je op jouw website nodig hebt, wil je een bepaalde conversie behalen. Maak voor jezelf een actielijst met alle activiteiten die nodig zijn om jouw doel te halen en meet dit iedere maand zodat je weet of je goed op de route ligt. 

Wanneer je voor jouw bedrijf duidelijke doelstellingen bepaalt, zul je merken dat je meer focus hebt en dat je door het meten van je tussendoelen ook echt jouw doelen gaat realiseren.

 

En hoe staat het met jouw doelen? Laat het me weten in een reactie. 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief