DE VOOR- EN NADELEN VAN ONLINE CURSUSSEN

October 25, 2017


Online cursussen, trainingen en programma's. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Vind jij het ook lastig te bepalen of een online cursus voor jouw bedrijf het verschil gaat maken? Want ja, dat beweren sommige business coaches, dat het echt een enorme groei voor jouw bedrijf gaat realiseren. En dat je met veel minder uur, veel meer kunt verdienen. Of denk je er soms zelf weleens aan om een online training te volgen en vraag jij je af of het wel toegevoegde waarde biedt? Want de prijzen liegen er soms niet om. In dit blog deel ik de voor- en nadelen van online cursussen met je.

 

VOORDELEN

Laten we met de voordelen beginnen, want ja een online programma heeft best veel voordelen.

 

1. Flexibiliteit

Als deelnemer is het ontzettend fijn dat je zelf kunt bepalen wanneer je werkt aan de training. Sommigen programma's maken het zelfs mogelijk om een jaar na aanvang nog toegang te geven tot belangrijke content. Iedere deelnemer kan dus op zijn of haar eigen tempo aan de slag en hoeft hiervoor niet de deur uit. Het biedt dus heel veel gemak.

 

2. Weinig tijd

De voorbereiding voor een online programma is wellicht veel, zeker als je een en ander wilt automatiseren. Maar als het eenmaal staat, hoef je geen tijd te besteden aan 1 op 1 sessies. Je zult alleen het programma moeten aanvullen met nieuwe content zoals blogs en video's of wellicht extra modules.

 

3. Schaalbaarheid

Het mooiste aan online cursussen is het opschalen van jouw onderneming. Er zitten nou eenmaal maar 24 uur in een dag. En met uurtje factuurtje kun je maar een beperkt aantal klanten helpen en zit je al snel aan jouw uren plafond. De meeste online programma's hebben als voordeel dat ze onbeperkt deelnemers toelaten wat een enorm verschil kan maken in de omzet die jij realiseert.

 

NADELEN

Elk voordeel heb zijn nadeel en dat geldt ook voor online programma's.

 

1. Niet persoonlijk

Het allergrootste nadeel aan een online programma is toch wel dat het niet persoonlijk is. In een online programma zitten standaard modules die voor iedereen toegankelijk zijn, maar dus ook voor iedereen hetzelfde zijn. Maar niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen zit op hetzelfde niveau en niet iedereen heeft dezelfde behoefte aan informatie of tips. Ieder persoon, iedere onderneming is anders. En alleen in 1 op 1 sessies kom je tot de kern van iemand zijn motivatie, vaardigheden en doelen.

 

2. Geen stok achter de deur

Wanneer je alles in je eigen tempo kunt doen, is het lastig om consequent met het programma bezig te zijn en focus te houden. Er is niemand die tegen jou zegt: "hey, we hadden vorige week afgesproken dat jij vandaag jouw doelen concreet zou maken".

 

3. Kost toch veel tijd

Ook online programma's kosten tijd. Je kunt echt niet achterover leunen en het geld van deelnemers binnen zien stromen. Het is juist belangrijk dat je continu jouw programma analyseert en aanpast op jouw deelnemers. Want jouw deelnemers veranderen, net als de markt waarin je zit en de marketing tools om jouw programma mee te realiseren of te promoten.

 

Ik ben benieuwd. Denk jij er weleens over na om een online cursus aan te bieden voor jouw klanten? Zo ja, wat vind jij een enorm voordeel of juist nadeel?
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief