BELANG SALESFUNNEL VOOR EEN WEBSHOP

November 17, 2017

Waarom een salesfunnel essentieel is voor jouw webshop? Het belang voor een goede salesfunnel levert jouw webshop meer traffic op. Het resultaat: meer conversie, meer omzet.

Wat een salesfunnel is en hoe je er eentje voor jouw webshop opzet, lees je in dit blog.

 

Wat is een salesfunnel?

Een salesfunnel is een opeenvolging van activiteiten, ook wel microconversies genoemd, die erop gericht zijn om jouw bezoekers een aankoop te laten doen. Met name e-mails spelen hierin een belangrijke rol. Het idee achter een goede salesfunnel is dat deze automatisch leads en dus klanten genereert.

 

De salesfunnel in detail

De salesfunnel is opgebouwd uit een aantal fasen, zoals we die kennen van het AIDA model. Eerst wil je de bezoeker kennis laten maken met jouw product (Attention). Vervolgens wil je interesse opwekken(Interest) om daarna het verlangen te benadrukken dat jij in de behoefte van de bezoeker kunt voorzien (Desire). Aan het einde van de funnel ga je de bezoeker tot actie aanzetten om een aankoop te doen (Action). Het is belangrijk om in de eerste 2 stappen content te delen die informatief en inspirerend is en in de laatste 2 stappen meer verkoop gericht te zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Screenshot: het AIDA model (bron:Wikipedia)
 

Jouw salesfunnel opbouwen

 

Stap 1. Attention

In deze fase genereer je bekendheid. Je doet dit door bijvoorbeeld een advertentie te plaatsen via Google Adwords of Facebook. Promoot in deze fase welke oplossing jouw product biedt.

 

Stap 2. Interest

In deze fase zorg je ervoor dat er interesse is voor jouw product. Je deelt bijvoorbeeld een blog, E-book of online magazine, waardoor bezoekers jouw product beter leren kennen. Het is belangrijk om in deze fase van de salesfunnel het emailadres te verkrijgen.

 

Stap 3. Desire

In deze belangrijke fase wek je het verlangen op bij de bezoeker. Je gaat gericht informatie over het product geven welke ontzettend belangrijk is voor de bezoeker. Je gaat inzoomen op de voordelen van het product. Welk probleem lost jouw product voor de ander op? Hierbij is het ook belangrijk om vertrouwen uit te stralen door middel van reviews. Hoe hebben anderen het product ervaren en wat heeft het hun opgeleverd? Deze fase bestaat uit meerdere e-mails.

 

Stap 4. Action

In deze laatste fase ga je over tot de verkoop van jouw product. Je gaat een gericht aanbod doen aan jouw bezoeker die hij of zij niet kan weigeren. Het helpt hierbij om een duidelijke call to action toe te voegen. Bijvoorbeeld: nu gratis verzendkosten of bestel nu en ontvang direct 10% korting.

 

Verwar de salesfunnel niet met de marketingfunnel, die meer gericht is op naamsbekendheid genereren en waar de content niet gericht is op het product zelf.

 

Heb jij een salesfunnel voor jouw webshop?

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief