HET VERSCHIL TUSSEN DIENSTEN EN PRODUCTEN

December 20, 2017

Wat is het verschil tussen een ondernemer met diensten en een ondernemer met producten? Zijn er überhaupt verschillen? Na ruim 8 jaar in de 'producten' te hebben gezeten, ben ik me sinds april van dit jaar gaan richten op diensten. Met mijn focussessies- en trajecten help ik ondernemers bij het bepalen van een goede merkstrategie, zodat ze de juiste doelgroep aanspreken en online gaan opvallen tussen de rest. Ik ben dus van producten overgestapt op diensten. En ja, na 8 maanden kan ik oprecht zeggen dat er enorme verschillen zijn. Uiteraard zijn er ook heel veel gelijkenissen, want we zijn toch allemaal ondernemers met dezelfde uitdagingen. Maar de 3 meest opmerkelijke verschillende deel ik met je in dit blog.

 

1. Kosten

Voor mij voelt het ondernemen met diensten veel minder stressvol. Waardoor dit komt? Omdat je met veel minder kosten te maken hebt. Creëer een leuk hoekje in je huis als kantoor, investeer in een goede laptop en mobiel en bouw of laat een website bouwen. Je kunt zonder duizenden euro's investering al aan de slag om jouw diensten te verkopen aan jouw doelgroep. Bij producten ligt dit heel anders. Daar heb je te maken met inkoopkosten. Inkoop van producten om jouw webshop in te richten. Dit kunnen producten zijn die je zelf inkoopt en weer verkoopt of producten die je zelf laat produceren onder je eigen naam. Met dit laatste heb ik zelf ervaring. 4 jaar geleden richtte ik het foodmerk Van Haver Tot... op. Zonder nog maar 1 product te hebben verkocht, maakten wij al ruim 25.000 euro aan kosten.

 

2. Houdbaarheidsdatum

Producten hebben voor mij iets magisch. Je kunt ze echt vastpakken, voelen, proeven en ruiken. Ik vind het dan ook heerlijk om door winkeltjes (niet de grote ketens) te lopen en nieuwe producten te ontdekken of toffe hotspots te ontdekken. Mooie verpakkingen, gave designs, ik ben er gek op.

Maar producten hebben ook een houdbaarheidsdatum en dat vergeten veel mensen. Leuk zo'n vol rek met heerlijke producten of een webshop met een ruim assortiment. Maar wat als je al die producten niet verkoopt? Zeker met Van Haver Tot... ben ik hiermee af en toe flink tegen de lamp gelopen. Met een THT van 4 weken is het soms echt stressen om alles goed te plannen qua productie en promotie. Maar denk ook eens aan speciale Kerst cadeaus. Super leuk en sfeervol, maar wat als je ze met Kerst niet verkoopt? Wachtend onder een laag stof op volgend jaar?

 

3. De winkel

En met de winkel bedoel ik de webshop. Wanneer je diensten verkoopt, is jouw website grotendeels jouw winkel. Maar je kunt ook klanten binnenhalen uit je netwerk of via social media. Voor een webshop met producten is dit anders. Hier is de webshop de plek waar het moet gebeuren, hier moet de verkoop plaatsvinden. Veel verkeer naar jouw website en een hoge conversie is hier enorm van belang. Inzicht in je statistieken en hierop jouw voorraad en promotie aanpassen, is ontzettend belangrijk.

 

PILOT PROGRAMMA

Omdat ik in de afgelopen maanden heb gemerkt dat er maar weinig strategen en business coaches zich richten op ondernemers met producten. En omdat ik dit met de start van Van Haver Tot... echt gemist heb. Ga ik begin 2018 een programma starten waarbij ik ondernemers ga begeleiden die hun eigen concepten en producten willen lanceren. Ik start in februari 2018 met een select groepje ondernemers aan een pilot programma en ik heb hiervoor nog 1 of 2 plekken beschikbaar. Heb jij ideeën voor een eigen concept of product en wil je hierin 1 op 1 geadviseerd worden? Stuur dan een berichtje of mailtje naar info@bloesemmarketing.nl met je ideeën om te kijken of mijn pilot programma bij jou past.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief