WAAROM IK GEEN FAN BEN VAN DE YOAST PLUGIN?

January 5, 2018

Een paar weken terug postte ik een berichtje op Instagram over het gebruik van de Yoast Plugin.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen fan ben van deze SEO plugin en was benieuwd of mijn volgers wilden weten waarom. Nou dat heb ik geweten, want 100% wilde graag weten waarom ik geen fan ben. In dit blog leg ik je uit waarom en geef ik een aantal voorbeelden.

 

Gebruik het als invultool

Joost is vast een hele aardige kerel, maar ik zie de Yoast Plugin echt als een invultool. De plugin wordt gebruikt ter aanvulling op een Wordpress website. Waarbij Wordpress het Content Management Systeem (CMS) is en Yoast de aanvullende tool om SEO data toe te voegen. Zo kun je met de plugin een SEO titel en meta description toevoegen aan je webpagina of blog. Super handig, want Google vindt deze data erg belangrijk en bezoekers zien deze data in de zoekresultaten. Naast Wordpress zijn er nog meer bekende content management systemen, zoals Squarespace, Lightspeed en Wix. In deze systemen is het SEO gedeelte vaak geïntegreerd en hoef je geen extra plugin te installeren.

 

Richt je niet teveel op het focustrefwoord

Hier gaat het naar mijn idee mis. Naast de SEO titel en meta description kun je namelijk ook een focustrefwoord invullen. Stel je schrijft over natuurlijke gezichtsverzorging, dan zou je dit als focustrefwoord kunnen gebruiken. Op basis van het focustrefwoord berekent Yoast namelijk of je op alle SEO punten goed scoort. Oftewel, je ziet allemaal mooie groene bolletjes. Maar 100% groene bolletjes zie je 10 van de 10 gevallen niet. Er zitten altijd wel oranje en rode bolletjes tussen. Je zult dus aan de slag moeten met jouw focustrefwoord om wel tot die groene bolletjes te komen. Het gevolg: je bent wel 10x jouw focustrefwoord aan het veranderen of je gaat titels en teksten zo schrijven dat ze een groen bolletje geven. Het gevaar: kromme teksten en focustrefwoorden die nergens op slaan. Trouwens, wist je dat Google die focustrefwoorden helemaal niet kan lezen?

 

Is de context duidelijk?

Waar Google synoniemen herkent, kan de Yoast Plugin zich maar op 1 zoekwoord focussen. Bijvoorbeeld: ik heb een webshop met een pagina over Marokkaanse handtassen. Dan kan ik volgens Yoast alleen scoren op het zoekwoord Marokkaanse handtassen. Precies in die woorden en in die volgorde. Maar natuurlijk wil ik niet mijn hele pagina volproppen met dit woord, dat leest niet prettig. Dus ik schrijf over prachtige handtassen uit Marokko en tassen die handgemaakt zijn in Marokko. Allemaal synoniemen, oftewel gerelateerde zoekwoorden, die nog steeds alles te maken hebben met het onderwerp en die Google ook als zodanig herkent. Het gaat dus meer om de context van het hele verhaal dan om dat ene zoekwoord.

 

Een strategie

Vaak ontbreekt het aan een stukje SEO kennis om het strategisch goed in te zetten voor jouw website, webshop of blog. Hierdoor vertrouw je teveel op tools zoals de Yoast Plugin. Wellicht omdat op social media deze plugin als meest belangrijk wordt neergezet (besef dat zij zelf vaak ook maar weinig kennis van SEO hebben). Vertrouw dus op je eigen inzichten. Bij SEO gaat het om twee dingen: jouw aanbod en jouw doelgroep. Sluit jouw aanbod aan bij de vraag van de doelgroep? Denk daarbij goed na over de volgende vragen.

Welke diensten of producten bied je aan? Welke producten of categorieën zijn daarin het belangrijkst en wil je hoog mee scoren in Google? Waar je wil graag op gevonden worden en wat wil je uitstralen? En waar zoekt jouw doelgroep op? Wat is hun vraag/probleem en hoe geef jij daar antwoord op? Het is dus eigenlijk gewoon logisch nadenken over je eigen business.

 

Voorbeeld

Onlangs schreef ik een blog over bijzondere plekken om te wonen. De titel van het blog werd: 5x wonen op een bijzondere plek en het focustrefwoord was: bijzonder wonen. Hieronder zie je de reactie van Yoast op mijn blog. Er staan maar liefst 4 rode bolletjes! Je zou het er bijna benauwd van krijgen zoveel rood. Maar heb ik hier iets mee gedaan? Nope...

 

 

 

 

Probleem 1

Het focustrefwoord komt niet voor de eerste alinea van het blog. Dat klopt, het blog is vrij persoonlijk geschreven en in dit geval leest het niet prettig als ik gelijk start met het woord bijzonder wonen. Wonen op een bijzondere plek heb ik wel een keer genoemd aan het einde van de alinea, alleen is dit mijn focustrefwoord niet.

 

Probleem 2

De trefwoorddichtheid is 0,3%. Volgens Yoast veel te laag. Dit komt omdat het zoekwoord 'bijzonder wonen' maar 1 of 2 keer voorkomt in het blog. Ik had ook kunnen kiezen voor 'wonen' als trefwoord, want die komt vaker in de tekst voor. Maar dan zou ik waarschijnlijk een rood bolletje krijgen voor een te hoge dichtheid. Het is ook nooit goed :-). Ik heb gebruikt gemaakt van synoniemen, in dit geval wonen op een bijzondere plek en op welke bijzondere plek zou jij graag willen wonen? Zoals ik eerder al aangaf, kan Google hieruit de gehele context van het verhaal halen en toch begrijpen waar het blog over gaat.

 

Probleem 3

Er zijn geen interne links weergegeven. Interne links zijn zeker belangrijk voor SEO. Met name wanneer je vaak naar een dezelfde pagina toe linkt, zal Google deze als belangrijk gaan zien. Maar in sommige blogs of teksten is het geen meerwaarde om te verwijzen naar een ander blog of tekst. Het moet wel passen binnen de context van het verhaal en relevant zijn voor de lezer om door te klikken. Maar wel handig dat Yoast je hierop wijst.

 

Probleem 4

Het focustrefwoord komt niet voor in de SEO titel. Ik heb gekozen voor de titel '5x wonen op een bijzondere plek' omdat wanneer je zoekt op bijzonder wonen, je uitkomt bij makelaardijen. En dat is niet waar mijn doelgroep naar op zoek is. Ze willen inspiratie van bijzondere plekken. Wanneer je zoekt in Google op 'bijzondere plekken om te wonen' zie je zoekresultaten die veel meer in de buurt komen bij wat ik wil uitstralen met het blog. Nu vraag jij je wellicht af, waarom noem je de titel dan niet 'wonen op een bijzondere plek'? Dat is een stukje copywriting omdat titels met getallen zoals een top 5 of 5 tips het altijd goed en vaak een hogere conversie behalen.

 

Met dit blog heb ik ondanks de rode bolletjes toch een hoge positie in Google kunnen bemachtigen. Ik sta op pagina 2 als je zoekt op: wonen op een bijzondere plek en ik sta op pagina 3 als je zoekt op: bijzondere plek om te wonen.

 

Ik hoop dat ik je zo duidelijk heb kunnen uitleggen waarom ik geen fan ben van de Yoast Plugin. Waarbij ik wel heel duidelijk wil vermelden dat de plugin op zich natuurlijk een geniaal idee is en ook veel mensen helpt om rekening te houden met SEO. Maar wil je het goed doen, staar je dan niet blind op de plugin, maar denk zelf goed na en zie het als een handige tool.

 

Heb je vragen, laat ze gerust achter in een reactie.

En nu maar hopen dat Joost niet al te boos wordt met dit blog haha.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief