EEN EIGEN MERK OPBOUWEN

February 20, 2018

 

 


Een merk opbouwen is iets dan een bedrijf runnen. Het is een uitspraak die ik regelmatig doe en waar ik ook echt achter sta. Ik heb dit zelf ondervonden toen ik 5 jaar geleden mijn eigen merk Van Haver Tot... oprichtte. Ik werd succesvol door mijn verhaal en door mijn visie. Niet door de slimme verdienmodellen of snode marketing methodes. Die versterkten het alleen maar. Bij een merk gaat het om vertrouwen opbouwen bij je doelgroep en om herkenning in jouw visie. Maar hoe je dat dan, een merk opbouwen? In dit blog deel ik met jou de 8 belangrijkste stappen. En denk niet dat 'merken' alleen voor producten of voor grote namen gelden. Nee, ook jij kunt jouw eigen merk creëren. Want ieder mens is uniek en heeft zijn eigen verhaal. 

 

1. Bepaal je visie

Eerder schreef ik al een blog over de kracht van een sterke visie. Maar waarom is een visie zo belangrijk bij het creëren van een merk? Er zijn tegenwoordig ontzettend veel bedrijven en dus ook merken in de markt. Waar je vroeger maar tussen 1 of 2 merken kon kiezen en je vaak koos voor datgeen wat je ouders of vrienden kozen. Heb je nu de keuze uit wel honderden merken. We kiezen daarom onze merken niet zozeer meer uit op basis van hun functionele eigenschappen, wat doet het product voor mij? Maar om de visie en de betekenis van het merk, wat voor gevoel geeft het merk mij? We willen ons kunnen herkennen in het merk. 

 

2. Weet wie je doelgroep is

En dan heb ik het niet over dat je weet dat het ambitieuze vrouwen zijn die willen groeien met hun bedrijf. Nee, wat motiveert en drijft jouw doelgroep? Welke waarden vinden zij belangrijk en welke vragen willen zij graag beantwoord hebben? Pas dan kun je ervoor zorgen dat je de juiste doelgroep aanspreekt en ook op de manier zodat ze zich verbonden voelen met jouw merk. 

 

3. Bepaal jouw merkwaarden

Merkwaarden zijn er om richting en focus te geven aan je merk. Je laat hiermee duidelijk zien en voelen waar je voor staat en wat je wilt uitstralen. De merkwaarde 'stralend' zegt natuurlijk iets heel anders over een merk dan de merkwaarde 'duurzaam'. Het is daarom essentieel dat je 3 merkwaarden kiest die echt bij jou en jouw visie passen. Zodat je enerzijds diensten en producten creëert die aansluiten bij jouw merk en de doelgroep. Maar anderzijds er ook voor zorgen dat je doelgroep weet waar je voor staat en zich hierdoor aangesproken en aangetrokken voelt. 

 

4. Onderscheidend vermogen

In een samenleving waarin de merken je om de oren vliegen, is het belangrijk te weten wat jouw merk onderscheidend maakt. Ben je een voedingscoach net als de honderden anderen die je via Google kunt vinden? Of ben je een voedingscoach die gericht voedingsadvies geeft aan mensen met coeliakie? Omdat je zelf al vanaf dat je 12 jaar bent te maken hebt met deze chronische ziekte? Het gaat er dus om, wat maakt jouw uniek en bijzonder? Zodat de doelgroep echt voor jou kiest. 

 

5. Visuele identiteit

Wanneer jij jouw visie, waarden en positionering hebt bepaald, is het belangrijk om dit te vertalen naar een visuele identiteit. Een identiteit die past bij wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt uitstralen. Houd bij het ontwerpen voor een logo en een huisstijl rekening met de waarden die je wilt uitstralen. Dit doe je door te kiezen voor vormen, letters en kleuren die bij jou passen. 

 

6. De toon of voice

De manier waarop je communiceert, geeft een bepaald gevoel bij de doelgroep. Natuurlijk weten we allemaal dat u veel zakelijker en afstandelijker klinkt dan je. Maar denk ook eens aan het type content dat je deelt. Wil je als expert gezien worden, dan is inhoudelijke content van belang. Wil je overkomen als vrolijk en grappig, dan gebruik je ander type blogs en woorden. Probeer in alle content die je deelt, of dat nou foto's, video's of blogs zijn, consistent jouw merkwaarden door te voeren. Vraag jezelf steeds af; welk gevoel wil ik hiermee geven? 

 

7. Jouw verhaal

Wat maakt het ene merk nou sterker dan het andere merk? Vaak gaat het om het verhaal dat erachter zit. Dit verhaal zorgt voor een sterke visie en een onderscheidend vermogen. We noemen dit ook wel storytelling. Jouw eigen verhaal is hiermee dan ook een voorwaarde voor het opbouwen van een merk. Zonder dit verhaal krijgt de doelgroep er geen gevoel bij. Vertel daarom waarom je bent begonnen met ondernemen en wat jouw drijfveer is. Geef voorbeelden van situaties die je zelf hebt meegemaakt, zodat de doelgroep zich hierin kan herkennen. En laat zien waar jij gelukkig en blij van wordt, waardoor je dit ook uitstraalt. 

 

8. Wees oprecht

Het klinkt makkelijk, jezelf zijn. Maar toch is het soms lastig om oprecht en eerlijk te blijven in een wereld waarin er heel veel online geroepen wordt. Want wat zouden anderen van mijn mening vinden en als ik dat roep of schrijf, vinden ze mij dan nog wel leuk? Dicht bij jezelf blijven en bij jouw eigen visie is heel belangrijk. Want alleen dan kun je een oprecht merk creëren waar de doelgroep zich verbonden mee voelt. Soms hebben we de neiging iedereen te willen bedienen, maar dit is een utopie. Juist door dicht bij jezelf te blijven, trek je de mensen aan die ook het beste bij jou passen, oftewel jouw ideale klant. 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief