INTERVIEW OVER SEO MET MY MARKETING SCHOOL

March 12, 2018

 

Onlangs leerde ik via Instagram Kelly van My Marketing School kennen. Kelly is bezig met het ontwikkelen van een super toffe SEO cursus. We kregen gelijk het idee om elkaar een aantal vragen te stellen over SEO, want het is een onderwerp waar veel ondernemers vragen over hebben. In dit blog vind je de antwoorden van Kelly. Ben je benieuwd naar mijn antwoorden, check dan even het blog op de website van Kelly.

 

Ilona: Waarom vind je SEO zo leuk dat je er je werk van hebt gemaakt?

Kelly: "Eigenlijk ben ik er een beetje ingerold. Voordat ik voor mezelf begon met My Marketing School heb ik bij een Digital Agency gewerkt als Online Marketeer. Binnen dit bedrijf werd er een nieuwe tak opgezet waarbij ik verantwoordelijk was voor het marketing vlak. We zaten in een super competitieve branche en de meeste kansen lagen bij SEO. Hoog tijd dus om daarmee aan de slag te gaan. Al snel merkte ik dat dit een enorm positieve impact op het bedrijf had, en binnen een jaar zijn we van slechts een bedrijfsplan op een A4’tje naar een goedlopende website met wekelijks een steady aantal aanvragen gegaan. We zagen iedere maand het aantal aanvragen dat per week binnen kwam door SEO enorm stijgen en dit heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf in het eerste jaar flink is gegroeid. Toen ik merkte dat het effect van SEO zo groot kon zijn werd ik natuurlijk enthousiast. Daarnaast zag ik dat maar weinig bedrijven en ondernemers SEO effectief inzetten. Dat vind ik zo zonde! Ik zie voor aardig wat ondernemers enorm veel kansen liggen op SEO gebied en als ik dat zie begint het bij mij altijd een beetje te kriebelen. Wat ik dus zo leuk vind aan SEO is het verschil dat ik ermee kan maken voor een bedrijf of ondernemer. Er is naar mijn mening geen ander kanaal dat zo steady en zonder advertentiekosten voor zulke mooie resultaten kan zorgen als Google. Los daarvan vind ik het te gek om een perfecte klantbeleving te creëren, maar duik ik tegelijkertijd ook maar al te graag alle data in. Beide aspecten komen natuurlijk perfect tot z’n recht bij SEO.

 

 

Ilona: Hoe lang heb je al ervaring in SEO en heb je een mooi voorbeeld van een project dat je gedaan hebt?

Kelly: Ik heb nu bijna 3 jaar ervaring met SEO. Het tofste project dat ik heb gedaan was voor UWV. Het doel van UWV was om van informatieverschaffing via print volledig over te gaan op online. Het probleem was echter dat ze totaal niet goed gevonden werden in Google als het ging om essentiële vragen en problemen. Dat leidde tot problemen binnen verschillende afdelingen. Zo kon er niet afgestapt worden van print, werden er continu vragen gesteld die via de website beantwoord konden worden en liepen veel mensen een uitkering mis omdat ze niet de juiste antwoorden konden vinden online. Om dit op te lossen heb ik SEO trainingen en workshops gedaan met verschillende afdelingen binnen UWV. Zo heb ik workshops gedaan met de online marketing afdeling, presentaties gegeven aan de content makers en journalisten en advies gegeven aan de woordvoerders. Uiteindelijk zijn we gezamenlijk tot een mooie strategie gekomen en heeft SEO ervoor gezorgd dat de problemen opgelost konden worden en het doel werd behaald. Wat zo gaaf was aan dit project was om te zien dat SEO niet alleen een mooie manier is om bezoekers en klanten aan te trekken maar ook problemen binnen een bedrijf kan oplossen. Erg gaaf dus om te zien dat SEO in zo’n grote organisatie een enorm belangrijke rol kan spelen. Nu help ik met name startende ondernemers met SEO. Het leuke aan die projecten vind ik juist dat vaak kleine aanpassingen en adviezen al een groot verschil kunnen maken.

 

Ilona: Wat is jouw visie op SEO, hoe zouden ondernemers het in moeten zetten voor hun bedrijf?

Kelly Naar mijn mening zouden ondernemers SEO moeten zien als basis voor hun website en online marketing activiteiten. Breng met zoekwoorden onderzoek in kaart aan welke content behoefte is en gebruik de richtlijnen van SEO om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Vanuit daar kan SEO ingezet worden om een content strategie te ontwikkelen die perfect inspeelt op de behoefte en vragen van de doelgroep. Tot slot zou ik linkbuilding inzetten als vorm van PR. Bekijk welk type content het meest gedeeld wordt en maak hier gebruik van om meer naambekendheid te creëren bij een groter publiek.

 

 

Ilona: En wat is je tip voor ondernemers die al wel vindbaar zijn maar dit nog willen verbeteren?

Kelly: Verdiep je in Google Analytics en Google Search Console. Beide tools zijn een goudmijn aan informatie als je het mij vraagt, die nog niet altijd even goed wordt benut. Ga bijvoorbeeld met Search Console op zoek naar zoekwoorden waar je wel al op gevonden wordt maar nog geen goede pagina voor hebt. Of kijk in Analytics waar bezoekers het meeste afhaken binnen je website en probeer dit te verbeteren.

 

Ilona: Hoe belangrijk is zoekwoordenonderzoek en waar raad je aan te beginnen?

Kelly: Naar mijn mening is zoekwoorden onderzoek essentieel voor ondernemers die aan de slag willen met SEO. Door zoekwoorden onderzoek te doen ontdek je welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je bedrijf. Dit zorgt ervoor dat de strategie en content die je later ontwikkeld effectief gaat zijn. Je kan namelijk precies de content maken waar behoefte aan is. Dat is niet alleen een toegevoegd waarde voor zoekmachines maar ook voor bezoekers uit al je andere kanalen. Ik raad altijd aan om te beginnen bij de doelgroep. Het menselijke gedeelte wordt vaak vergeten binnen SEO, maar uiteindelijk zijn het natuurlijk de mensen die op zoek zijn naar een product, dienst, of oplossing. Begin dus bij de doelgroep en krijg heel duidelijk wie dat is. Vraag je vervolgens af welke vragen en problemen zij hebben en waar ze in geïnteresseerd zijn. De kans is namelijk groot dat dit overeenkomt met hun zoekgedrag in zoekmachines. Vaak hebben ondernemers hun eigen taaltje en vakjargon wat zorgt voor een blinde vlek als het gaat om het taalgebruik van de klant. Door de doelgroep als startpunt te nemen zul je zien dat je meer vanuit het perspectief van je klant naar zoekwoorden kijkt. Hierdoor kan je uiteindelijke strategie beter aansluiten bij de behoefte van de klant.

 

 

Ilona: Wat is volgens jou het grootste misverstand rondom SEO?

Kelly: Dat je alle ins en outs moet weten om goed gevonden te kunnen worden. Ik had laatst een interview met Charlotte van Charlotte’s Law en zij verwoorden dit heel mooi: “Ik denk dat veel mensen over allerlei marketingzaken veel te spastisch doen.” “Als je over een bepaald onderwerp een goed verhaal hebt, heb je een deel van je SEO ook al in orde. Soms is een klein beetje extra aandacht al goed voor een veel groter resultaat. Maar je moet er wel wat voor doen.”

 

Ilona: Er gaat in marketing wereld wel eens rond dat SEO niet meer belangrijk is, hoe kijk jij daar tegenaan?

Kelly: Een zoekmachine als Google is nog steeds een enorm krachtig middel om in te zetten. Vaak is Google het startpunt wanneer iemand een probleem of vraag heeft of op zoek is naar een product of dienst. Daarnaast komt Google vaak terug in dat (aankoop)proces: zodra een probleem in kaart is gebracht wordt er gezocht naar een oplossing en vanuit daar wordt er gezocht naar een product dat daarop aansluit bijvoorbeeld. Zodra er ergens op wordt gezocht is er een bepaalde behoefte, en door SEO in te zetten kun je direct inspelen op het moment dat die behoefte zich voor doet. Dit naar mijn idee de reden dat bedrijven die SEO goed inzetten vaak hun meeste klanten uit Google kunnen halen. Hoewel dat de manier waarop we zoekmachines gebruiken door de jaren gaat veranderen denk ik dat de basis hetzelfde blijft. SEO draait namelijk grotendeels om het verbeteren van de gebruikerservaring van een website en dat is iets dat altijd belangrijk blijft denk ik.

 

Ilona: Welke tools gebruik je het liefst voor SEO?

Kelly: Google Analytics en Google Search Console! Dat zijn naar mijn mening de beste en direct ook de meest onderschatte tool die je kan inzetten voor SEO. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn of enorm veel tijd te kosten. Kijk naar een aantal gegevens die belangrijk zijn zoals het aantal klikken en vertoningen, je positie en de zoekwoorden en pagina’s. Maak een klein rapportje van deze resultaten en rapporteer jezelf bijvoorbeeld iedere maand. Op die manier krijg je steeds meer feeling met wat in jouw geval werkt voor SEO en wat niet.

 

Ilona: Stel, iemand is sinds kort zijn/haar eigen bedrijf gestart en wilt vandaag beginnen met SEO. Wat is volgens jou de eerste stap die hij/zij moet nemen?

Kelly: Ik zou als eerst aan de slag gaan met het vinden van een specifieke doelgroep. Hoe specifieker je de doelgroep nu al kan maken, des te gerichter de boodschap die je uitdraagt gaat zijn. Denk na over de problemen, vragen en interesses die je doelgroep uniek maakt, maar breng ook in kaart wat je eigen passies, kwaliteiten en interesses zijn. Voeg dit samen en bepaal vanuit daar waar je je op focust. Wie moeten jou straks gaan vinden en voor wat wil je dat ze bij jou terecht komen? Alles wat je doet ademt op die manier straks jouw boodschap. Zo weten niet alleen bezoekers waarvoor ze bij jou moeten zijn maar ook zoekmachines.

 

Ilona: Waar wil je over 5 jaar staan?

Kelly: Ik ben op dit moment een online SEO cursus aan het ontwikkelen, waarin je aan de hand van video lessen leert hoe je SEO kan inzetten om meer bezoekers en klanten aan te trekken. Zoals de naam My Marketing School misschien al een beetje doet vermoeden wil ik dit gaan uitbreiden met andere marketing gebieden. Over 5 jaar hoop ik dat My Marketing School is uitgegroeid tot een platform waar ik samen met andere marketeers de meest uiteenlopende marketing lessen behandel. Ondernemers, content makers en marketeers (to-be) kunnen zo voor een laag maandelijks bedrag alles leren over marketing, en die kennis inzetten om hun bedrijf nog mooier, groter en/of succesvoller te maken. Dat lijkt me echt super gaaf! Daarnaast hoop ik over 5 jaar meer 1-op-1 trajecten te doen met ondernemers

 

Super tof Kelly voor het delen van jouw SEO kennis en ervaring. Heb je vragen over SEO of ben je op zoek naar handige tips, check dan even de website van Kelly of volg haar via Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief