3 TIPS VOOR HET KIEZEN VAN DE JUISTE ZOEKWOORDEN

March 12, 2018

Wanneer je als ondernemer hoger wilt scoren in zoekmachines zoals Google en hiermee beter vindbaar wilt zijn voor jouw doelgroep, dan is een zoekwoordenonderzoek essentieel. Pas wanneer jij jouw zoekwoorden hebt bepaald, kun je aan de slag met jouw SEO strategie. In dit blog geef ik je 3 tips voor het kiezen van de juiste zoekwoorden.

 

1. OP WELKE WOORDEN ZOEKT JOUW DOELGROEP?

Wanneer je op zoek gaat naar de juiste zoekwoorden, dan is het ontzettend belangrijk om uit te gaan van jouw doelgroep. Te vaak zie ik dat ondernemers alleen vanuit zichzelf denken en daardoor de verkeerde woorden toepassen en dus de verkeerde doelgroep aantrekken. Wanneer je een zoekwoordenonderzoek doet begin dan bij de doelgroep. Vraag op welke woorden ze specifiek zoeken. Je kunt deze vragen bijvoorbeeld stellen in een Facebookgroep, via een poll in je Instagram stories of via een mailing als je een mailinglijst hebt.

 

Om een voorbeeld te geven.

Wanneer je coach bent voor ondernemers, dan is het belangrijk te weten of de doelgroep op business coach zoekt of wellicht op ondernemerscoach.

 

2. GEBRUIK BEKENDE WOORDEN

Soms verzinnen we hele leuke en aparte namen voor onze diensten en producten. Maar vervolgens begrijpen maar weinig mensen uit de doelgroep wat je hiermee bedoelt. Laat staan dat Google begrijpt wat je hiermee bedoelt. Gebruik daarom zoekwoorden die algemeen bekend zijn en behoren tot de algemene termen in de branche waarin je actief bent.

 

Om een voorbeeld te geven.

Creative studio is een leuk en hip woord voor je bedrijf en op zich nog te begrijpen. Maar de meeste Nederlanders zullen eerder het woord ontwerpstudio gebruiken (zie punt 1).

 

3. VERGEET DE SYNONIEMEN NIET

Wanneer je na punt 1 en punt 2 de juiste zoekwoorden hebt bepaald, is het belangrijk om naar de synoniemen van deze zoekwoorden te kijken. Je kunt dit zelf heel makkelijk doen door in Google het zoekwoord in te vullen en helemaal onderaan de pagina in Google te kijken naar de gerelateerde zoekwoorden die Google geeft. Deze woorden worden namelijk veel gebruikt door de doelgroep die ook zoeken op het woord dat jij hebt bepaald.

 

Om een voorbeeld te geven.

Wanneer we het voorbeeld van punt 1 weer nemen, dan kan het zijn dat de doelgroep die zoekt op ondernemerscoach ook veel zoekt op coach voor ondernemers.

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief