WAAROM ZIJN MERKWAARDEN BELANGRIJK?

March 20, 2018

Merkwaarden, kernwaarden, waarden. Weet jij het verschil? Als ik het heb over waarden, dan heb ik het over merkwaarden. Waarden die jouw merk versterken en waarmee je een bepaalde positie in het hoofd van de doelgroep creëert. Merkwaarden spelen een belangrijke rol bij het positioneren van je merk en geven jouw merk richting en focus.

 

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN KERNWAARDEN EN MERKWAARDEN?

Kernwaarden zijn waarden binnen je bedrijf. Je communiceert deze waarden vaak niet naar je doelgroep toe en hebben veel meer te maken met de manier waarop je onderneemt en omgaat met je relaties. Denk bijvoorbeeld aan de waarden: persoonlijk en betrouwbaar. Overal het algemeen zijn kernwaarden waarden waarop je je niet echt kunt onderscheiden. Je kunt je voorstellen dat meerdere ondernemers de waarden persoonlijk en betrouwbaar hebben.

 

Merkwaarden daarentegen zijn waarden die je juist wel communiceert naar de doelgroep toe en een stempel op je drukken als merk. Wie ben je, waar sta je voor en wat wil je uitstralen? Merkwaarden zijn met name gericht op wat je doet en waarom je dat doet? Denk bijvoorbeeld aan de waarden: minimalistisch en sportief. En de merkwaarde sportief hoeft niet altijd te betekenen dat je in de sport actief bent. Want mensen verwachten dan al dat je sportief bent.

 

WAAROM HEB JE MERKWAARDEN NODIG?

Ik zeg altijd: je hebt geen bedrijf te runnen maar een merk op te bouwen. Ik schreef hier onlangs ook een blog over want in een tijdperk waarin de merken je om de oren vliegen, is het heel belangrijk om in te zoomen op de waarden van jouw doelgroep. Want wist je dat mensen merken kiezen op basis van waarden en identiteit? Niet omdat ze zo'n fantastische product hebben of bakken met kennis hebben vanwege hun studies. Tuurlijk spelen functionele eigenschappen wel een rol, maar emoties spelen een nog veel grotere rol bij de aankoop van een product of dienst. De keuze van jouw klant om met jou samen te maken, is vaak niet rationeel maar emotioneel gemaakt en dat maakt merkwaarden ook zo belangrijk. Hiermee laat je zien wie je bent en wat jij belangrijk vindt. En wanneer de doelgroep zich hierin herkent, zal de kans groter zijn om klant bij je te worden omdat ze zich verbonden met je voelen.

 

HOE BEPAAL JE MERKWAARDEN?

Je begint bij het bepalen van je merkwaarden eerst bij jezelf. Denk hierbij goed na over wat jij echt belangrijk vindt. Niet alleen in je bedrijf, maar ook in het leven. Jouw visie is dan ook niet voor niets het vertrekpunt voor het bepalen van je merkwaarden. Vervolgens denk je na over je doelgroep. Wat wil je uitstralen aan ze? Wat voor gevoel wil je ze geven? Maar kijk ook naar wat je wilt betekenen voor ze? Op welke waarden en behoeften wil je inspelen bij de doelgroep? Ik adviseer je altijd om maximaal 3 merkwaarden te bepalen, zodat je echt tot de kern komt en focus creëert.

 

Wil je meer weten over het bepalen van je merkwaarden en hoe je ze doorvoert in je strategie en marketing, zodat ze ook echt voor je gaan werken? Ontdek dan de Masterclass 'van visie naar strategie' die ik op dinsdag 24 april samen met Doran van Veenendaal geef. Wanneer je voor 1 april jouw plek reserveert, ontvang je een mooie korting (van 325 voor 275 euro).

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief