ONTDEK HET CONCEPT: JAMES&CO

April 4, 2018


Mooie, inspirerende en vernieuwende concepten. Daar word ik ontzettend blij van. In een reeks blogs deel ik de komende weken de verhalen van een aantal ondernemers die hun eigen concept in de markt hebben gezet. Wat is er voor nodig om tot een sterk concept te komen en hoe zijn ze begonnen?

 

Jamie van Jamie&Co is de eerste ondernemer die ons laat kennis maken met haar concept.

 

Opeens werd mijn concept heel tastbaar

“Ik had al langer de droom om voor mezelf te beginnen, mijn uiteindelijke droom is om een fysieke winkel te openen, inclusief creative workspaces. Ik wil mijn jarenlange kennis als project & social media manager delen met kleine (creatieve) ondernemers. Maar ik wil ook een concept neerzetten waar de consument blij van wordt. Heel grappig en ook best bijzonder is het om te vertellen dat James&Co door middel van een visuele meditatie tijdens een cursus opeens heel tastbaar werd. Tijdens deze meditatie, zag ik eigenlijk wat ik diep van binnen heel graag wilde neerzetten. Dit gaf mij het vertrouwen om er daadwerkelijk mee door te gaan en het in de markt te zetten. Ik geloof niet dat er een concept bestaat dat zo uitgebreid is, maar tegelijk zo samenhangend is als dat van James&Co. Uniek ben je nooit, het wiel is altijd al een keer uitgevonden".

 

Ik wil unieke handgemaakte producten en makers een platform bieden

"James&Co staat voor Collecting Crafts. James&Co heeft een functie als naam en dit heb ik doorgevoerd in drie pijlers van mijn concept.

 

James&Collection: een webshop met een unieke collectie aan handgemaakte items. Allemaal rechtstreeks bij makers vandaan en uit ateliers verspreid over heel Nederland.

 

James&Creatives: Een blog voor jouw dosis inspiratie en creativiteit! Creativiteit in de breedste zin van het woord; verhalen van makers en creatieve ondernemers. Maar ook ''how it’s made'', hoe is het om creatief te ondernemen en over onderwerpen zoals bijvoorbeeld; ''Hoe kun je zelf meer creatief bezig zijn?

 

James&Collabs: waar Jamie unieke samenwerkingen aan gaat met creatieve ondernemers. Denk aan workshops en events, maar ook aan items die samen geproduceerd zijn en nergens anders te koop zijn".

 

 

Ik wil met James&Co een breed platform neerzetten. Waar de consument haar unieke cadeautje kan vinden. Dit is een consument die veel waarde hecht aan het verhaal achter een product en de liefde plus aandacht waarmee deze is gemaakt. Maar ik richt me ook op de consument die een gezonde dosis aan inspiratie en creativiteit zoekt, omdat ik geloof dat we best wat meer met onze handen mogen doen, in plaats van alleen maar te denken met ons hoofd. Tevens is het een kleine ‘schop’ tegen de massaproductie. Geen enkel product op mijn platform is hetzelfde en alles wordt in kleine oplages geproduceerd".

 

Ik geloof 100% in mijn concept

“Uiteindelijk heeft het een half jaar tot een jaar geduurd voordat James&Co live stond. Dus van een idee, naar droom, naar werkelijkheid; met keuzes maken, het concept uitwerken en alles in werking stellen om live te gaan. Bij de lancering was ik voor 100% overtuigd van mijn concept, omdat ik anders niet geloof dat je zoveel uur en werk in iets kunt steken. Je moet er in geloven en er echt voor gaan! Je komt als ondernemer zoveel hobbels tegen op de weg, dat je die drive wel echt nodig hebt! Of het gaat slagen weet ik niet, ik kan niet in de toekomst kan kijken. Wel ben ik ervan overtuigd dat ik nog zoveel leuke ideeën heb en toffe samenwerkingen op de planning heb staan dat er nog heel veel groei en mogelijkheden in mijn concept zitten”.

 

Inspelen op de behoeftes van mijn doelgroep

“Ik heb een ondernemingsplan geschreven voor mijn concept en heb die in mijn kringen gedeeld om mijn idee te testen. Voor mijn ondernemingsplan heb ik ook een doelgroep onderzoek geschreven. Ik merkte dat er veel behoefte was vanuit de consument voor unieke, gepersonaliseerde cadeautjes en items met een verhaal. Ik denk dat authenticiteit en vakmanschap trends zijn waar ik goed op in speel met mijn concept. Ik heb tijdens de ontwikkeling van mijn concept met name geïnvesteerd in het materiaal, de producten inkopen en de marketingmiddelen zoals een logo, website en dergelijke".

 

Voor niets gaat de zon op

"Het is me meegevallen hoeveel ideeën en motivatie ik heb voor James&Co. Het is een sterk 'geloof' van binnenuit dat dit hetgeen is waar ik voor moet gaan. Wat me wel is tegengevallen is dat je als startende ondernemer soms het gevoel kan hebben dat je er alleen voor staat. Al is dit natuurlijk niet het geval. Je moet echt hulp vragen wanneer je er zelf niet uit komt. Omdat je alles zelf moet ontdekken en moet leren, je doet alles tenslotte voor de eerste keer. Voor niets gaat de zon op, daar ben ik wel achter gekomen".

 

Mijn tips voor andere ondernemers

“Zet alles op papier, dat helpt heel erg om jouw visie duidelijk te krijgen. Doordat je alles uitschrijft blijven de ideeën vaak stromen en wordt het steeds tastbaarder. De drempel om alles op te schrijven moet je laag houden, je moet niet denken dat je het ‘’ei van Columbus’’ gaat ontdekken. Geen enkel idee hoeft perfect te zijn om te kunnen starten".

 

Wil je meer weten en zien van het concept van Jamie? Check haar website of volg haar via Instagram.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

@2020 BLOESEM marketing