ONTDEK HET CONCEPT: HET ZEEPLOKAAL

April 11, 2018


Vorige week deelde ik de eerste onderneemster in een reeks van blogs waarin ik toffe concepten deel. Deze week deel ik het verhaal van Thijske, de dame achter het concept het Zeeplokaal.

 

Handgemaakte zeep in een minimalistisch jasje

“Mijn concept is ontstaan toen ik een keer uitslag kreeg van budget shampoo. Toen ik ging kijken wat er allemaal in zat, dacht ik, dat kan anders. Zo ben ik voor mijzelf zeep gaan maken. In landen zoals Amerika is het aanbod van handgemaakte zeep veel groter, maar hier in Nederland mistte ik dit. Ik zag hierdoor kansen in de markt voor handgemaakte zeep in een fris, minimalistisch jasje".

 

Terug naar de basis met zeep

"Met mijn concept het Zeeplokaal wil ik mensen motiveren om eens kritisch te kijken naar wat ze op dit moment in aanraking brengen met hun huid. Zijn die toegevoegde synthetische kleuren echt nodig? Zijn die agressieve sulfaten echt nodig? Ik wil met het Zeeplokaal mensen terug brengen naar de basis als het gaat om het reinigen van je lichaam. Daarbij wil ik mensen ook bewust maken van het duurzame aspect van een blok zeep. Steeds meer mensen zijn zich bewust van de footprint die zij achterlaten op de aarde. Met het Zeeplokaal koop je producten zonder plastic en doe je héél lang met het product dat je koopt".

 

Alleen maar positieve reacties

“Ik ben begonnen in januari 2017 toen ik zelf voor het eerst zeep maakte. In augustus 2017 ben ik echt actief aan de slag gegaan met het uitwerken van het concept, waar ik toen al een tijdje over aan het nadenken was. Op 1 januari 2018 is de webshop live gegaan. Ik vond het ontzettend spannend, ben 100% overtuigd van het product en bijbehorende concept. Ik heb mijzelf wel echt  moeten toespreken dat als ik er in geloof het goed is. Gelukkig krijg ik tot nu toe alleen maar positieve reacties”.

 

Ik maak alleen dingen die ik 100% fijn vind

“Ik heb door middel van diverse moodboards op een rij gezet welke sfeer en identiteit ik terug wilde zien in mijn concept. Daar heb ik ruim de tijd voor genomen. Ik ben volledig uitgegaan van mijn eigen persoonlijke smaak. Ik maak alleen dingen die ik 100% fijn vind om te gebruiken. Eerst zag ik dat als een minder sterk punt (in de zin: meer van de doelgroep moeten uitgaan?), nu zie ik het als een sterk punt – het slaat aan. Er zijn twee partijen waarmee ik samenwerk: een drukkerij en een veiligheidsbeoordelaar, voor de wettelijke verplichtingen die je hebt voor de productveiligheid bij het maken van zeep. Ik heb dus niet gericht doelgroeponderzoek gedaan. Wel heb ik met heel veel mensen over zeep gepraat, waardoor je wel een bepaalde kant opgaat. Ik merk momenteel dat veel mensen me vragen of het Zeeplokaal ook een haarzeep gaat verkopen. Wie weet was dit naar voren gekomen in een doelgroeponderzoek. Maar aan de andere kant: het is ook heel erg leuk om dit product nu over een paar dagen te lanceren, naar aanleiding van de vraag die er is".

 

Een praktische aanpak

"Ik ben lekker praktisch begonnen: een to do list was mijn allereerste stap. Daarin kon ik prioriteiten stellen. Ik heb mezelf een aantal vragen gesteld: hoeveel geld ben ik bereid te investeren? Hoeveel tijd ben ik bereid te investeren? Wil ik het alleen gaan doen, of zoek ik partners voor conceptontwikkeling? Ik ben van de praktische aanpak dus, eerst alles op een rij zetten qua financiën en de grote lijnen uitzetten. Ik heb veel moeten investeren in termen van geld, voornamelijk om te voldoen aan de wetgeving op gebied van cosmetica. Ook de bijbehorende dossiers voor de producten is een investering geweest. Verder moest alles aangeschaft worden voor de productie. Nu dit grotendeels achter de rug is, ga ik meer focussen op relaties. Maar je kunt jezelf een eind weg budgetteren, toch kwamen er veel kosten bij die ik niet had voorzien. Dat heeft er ook wel mee te maken dat ik naar perfectie streef, dat probeer ik nu een beetje los te laten".

 

Mijn tips voor andere ondernemers

“Geniet van de reis! Doordat je soms zo gefocust te werk kunt gaan, zou je soms bijna vergeten hoe tof het is wat je aan het doen bent. Proost op iedere mijlpaal, hoe klein of groot".

 

Wil je meer weten en zien van het concept van Thijske? Check haar website of volg haar via Instagram.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief