3 VALKUILEN BIJ HET ONTWIKKELEN VAN EEN CONCEPT

April 10, 2018

 

 

Je hebt een gaaf idee, of wel meerdere :-). En je gaat er gelijk mee aan de slag. Nog binnen een paar weken heb je een nieuw concept gelanceerd. Super blij en ontzettend trots. Maar dan, het succes blijft uit. Het slaat niet aan. En na een paar maanden moet je helaas de stekker eruit trekken omdat het commercieel niet haalbaar is. Wist je dat 1 op de 4 concepten na marktintroductie er niet in slaagt om succesvol te zijn? Super jammer want het zijn soms fantastische concepten. In dit blog deel 3 valkuilen bij het ontwikkelen van een concept.  

 

1.Je lost niet het probleem van je doelgroep op

Vaak ontstaan concepten vanuit je eigen behoefte. Dit kan een gebrek aan iets zijn of een liefde voor iets zijn. Maar het komt in ieder geval vanuit jezelf. En dat is ook belangrijk, want je eigen visie speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van een concept. Maar de valkuil is ook dat je teveel vanuit je zelf denkt en hiermee de doelgroep, om wie het draait, uit het oog verliest. Voor je het weet, ga je voorbij aan hun behoeften, vragen en waarden. Het goed begrijpen van de doelgroep en hun probleem is essentieel bij conceptontwikkeling. Stel jezelf altijd de volgende vragen: welk probleem/behoefte los ik op voor de doelgroep en welke betekenis heeft mijn concept voor ze?

 

2.Je bent niet onderscheidend genoeg

Naast de doelgroep speelt ook de markt een belangrijke rol binnen het ontwikkelen van een concept. Het is essentieel om te weten in welke markt jij je bevindt en hoe die markt eruit ziet. Welke trends en ontwikkelingen zijn er in de markt en welke aanbieders zijn er al in de markt? Want wat maakt jouw concept uiteindelijk onderscheidend in de markt? Je kunt nog zo’n gaaf concept hebben met een sterke visie die het probleem van de doelgroep oplost. Maar als er al 10 andere aanbieders in de markt zijn met een soortgelijk concept dan wordt het heel moeilijk om je toegevoegde waarde duidelijk te maken en echt voordeel te bieden.

 

3.Je hebt geen verhaal

Storytelling is voor alle ondernemers belangrijk, maar zeker bij concepten speelt dit een grote rol. Want ook al heb je een tof concept die inspeelt op de behoeften van de doelgroep en dat onderscheidend is in de markt. Als je concept geen verhaal heeft, dan wordt het moeilijk voor de doelgroep om in jouw concept te geloven. Het vertalen van jouw visie, de kern van jouw concept, is essentieel bij de marketing van je concept. Wat maakt dat jij in jouw concept gelooft? Wat wil je met jouw concept veranderen in de wereld om je heen? Het waarom, dat is jouw verhaal. Je zult zien dat wanneer de doelgroep zich herkent in jouw verhaal, ze jou gaan geloven.

 

Heb jij notitieboekjes staan vol prachtige ideeën? Maar komt het niet van de grond en krijgt het geen vorm, omdat je niet weet hoe je jouw idee vertaalt naar een sterk en commercieel concept? Als oprichtster van Van Haver Tot... heb ik verschillende foodconcepten ontwikkeld en gelanceerd in de markt. De weg van een recept in de keuken naar een product in het schap bij Albert Heijn is lang. Maar weten wat je visie is, waar je doelgroep op zit te wachten en wat nieuw is in de markt hebben bij mij voor succes gezorgd. En dat gun ik jou ook. Ontdek nu mijn programma 'van idee naar concept' waarin ik je persoonlijk begeleidt in het ontwikkelen van jouw droom concept.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload