ONTDEK HET CONCEPT: FITMATCH

April 13, 2018


Vandaag is onderneemsterJoleen aan de beurt om haar prachtige concept te delen. Zij richtte in 2017 het platform Fitmatch op: de Airbnb voor sportruimtes. In dit blog deelt ze haar ervaring bij het opzetten van een eigen concept in de markt.

 

De wereld een stukje gezonder maken

“Ik wilde van meer betekenis zijn in de wereld. FitMatch past goed in mijn droom om de wereld gezonder te maken. Doordat FitMatch het mogelijk maakt dat iedere sportdocent zijn lessen kan geven waar en wanneer hij maar wil, kunnen steeds meer mensen geholpen worden bij een gezonde levensstijl".

 

Moeite met het vinden van geschikte ruimtes

"Ik was bezig met het uitwerken van een ander concept. Dat gaat er ook ooit komen, maar was als eerste stap als ondernemer nog te groot. Toen ik in mijn verdienmodel keek zat mijn grootste inkomstenbron aan de kant van de verhuur van ruimtes aan personal trainers. Toen ontstond het idee om daar eerst mee aan de slag te gaan. Uit een klein marktonderzoek dat ik had gehouden onder trainers in Amsterdam, kwam naar voren dat zij moeite hadden met het vinden van een geschikte binnenruimte voor het geven van hun lessen. Het is lastig om de beschikbare ruimtes te vinden en vaak ook duur. En daar ontstond in mijn hoofd FitMatch: ‘de Airbnb voor sportruimtes!’ FitMatch bestaat sinds januari 2017, maar het platform dat echt werkt zoals Airbnb is nu in de lucht sinds 5 februari 2018".

 

Bekendheid krijgen blijkt veel lastiger

“FitMatch bestaat nu iets meer dan een jaar, maar dat was niet meteen in de versie die ik wilde. Ik wilde echt een platform hebben dat het huren en verhuren van een ruimte gemakkelijk maakt. Dat je online reserveert en betaalt en contact kan hebben tussen huurder en verhuurder. Totdat ik het platform had zoals ik echt wilde, was ik ruim een jaar verder. In de praktijk blijkt het lastiger om je concept bekend te krijgen en de doelgroep te vinden. Maar ik heb er nog steeds het volste vertrouwen in dat het helemaal gaat lopen”.

 

Sparren is ontzettend waardevol

“In het eerste half jaar heb ik coaching gehad. Niet alleen op het toetsen van mijn business concept, maar ook hoe het is om de overstap te maken van een fulltime baan naar een eigen onderneming. Tijdens die coaching heb ik veel waardevolle informatie gekregen op het gebied van het bepalen van mijn doelgroep, wat echt super belangrijk is. Als je niet weet wie je doelgroep is kan je ze ook niet vinden. Ik werk ook samen met een vriendin van mij die een communicatiebureau heeft. Zij heeft mij website ontwikkeld, het logo en visitekaartjes ontworpen en ik overleg veel met haar, gewoon om te sparren. Heel waardevol om zo iemand naast me te hebben, want helemaal alleen dit concept neerzetten zonder te sparren had ik heel lastig gevonden. Daarnaast heb ik ook veel gesprekken gehad met IT bedrijven over de ontwikkeling van het platform. Mijn broer is ook IT’er dus die heeft veel voor mij geregeld en is mijn vraagbaak als het mij allemaal te technisch wordt".

 

Een online platform bouwen

"Het ontwikkelen van een goed online platform is hartstikke duur. Ik ben door een developer gewezen op Sharetribe, een software waarmee je je eigen ‘marketplace’ kan bouwen voor zeer redelijke maandelijkse tarieven. Dit was voor mij een enorme opluchting. Ik had zoveel gesprekken gevoerd over de ontwikkeling van het platform en die kosten zouden zo hoog worden dat het me  niet waard was. Ik wilde eerst aantonen dat mijn idee echt werkt. Dus Sharetribe was voor mij de perfecte oplossing, ik heb het dus zelf in elkaar kunnen knutselen. Ik heb in een eerder stadium al een heel design laten ontwikkelen, achteraf een flinke investering die voor nu dus nog helemaal niet relevant is. Maar aan de andere kant, dat design staat nu wel en in de doorontwikkeling komt dat vast nog van pas".

 

Welk probleem los je op voor de doelgroep?

“Begin met jezelf 1 vraag te stellen: ‘Welk probleem los je op met jouw concept?’ Als je daar geen antwoord op hebt, is de kans van slagen erg klein. Stel daarna je doelgroep vast en doe onderzoek: is het probleem er echt? Daarna ga je ontwikkelen. Wees niet bang om iets in de markt te zetten! Test het uit, praat met je gebruikers en pas het weer aan. En zo ga je door. Iets kan namelijk op papier tot in de puntjes zijn uitgewerkt, maar in de praktijk toch niet blijken te werken".

 

Wil je meer weten en zien van het concept van Joleen? Check haar website of volg haar via Instagram.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief