ONTDEK HET CONCEPT: KETO CACAO

April 23, 2018


Van voeding kan ik nooit genoeg krijgen. Ik startte niet voor niks mijn eigen merk in de voeding en ontwikkelde verschillende concepten op basis van haver. Wanneer ik een tof foodconcept tegenkom, zoals Keto Cacao, dan deel ik die graag in dit blog.

 

Zo vertelt Louisa, oprichtster van Keto Cacao waarom ze dit concept gestart is en hoe een ketogeen dieet haar leven veranderde.

 

Ik wilde mijn liefde voor chocolade voortzetten

“Ik eet nu iets langer dan een jaar Ketogeen. Dit is een dieet (inmiddels een levensstijl geworden voor mij) waar je dagelijkse voeding zoveel mogelijk van gezonde vetten komt en zo min mogelijk van de suikers en koolhydraten. Ik voel me hier echt super bij, zo heb ik geen last meer van een opgeblazen gevoel na een maaltijd, heb ik veel meer energie, voel ik me eindelijk écht verzadigd na een maaltijd en ben ik ook nog eens mijn buikvetje kwijt. Ondanks dat ik Ketogeen eet, wilde ik absoluut mijn liefde voor chocolade blijven voortzetten. Echter de chocolade die volledig low-carb zijn, bevatten vaak nog (goedkope) fillers, zoals bijvoorbeeld soja lecithine. Daarnaast hebben deze repen vaak ook een medische nasmaak en blijft er op deze manier weinig van de echte cacao smaak over. Dit motiveerde mij om een eigen smeuïge chocolade te creëren die heerlijk smaakt en vooral keto-vriendelijk is (laag in koolhydraten, hoog in gezonde vetten) voor een natuurlijke energie boost. Kortom guilt-free chocolade met goede vetten en zonder de suikerpieken".

 

Ik wil mensen laten inzien dat vet niet ongezond is

"Vet maakt ons niet dik of ziek. Het zijn juist de suikers en bewerkte koolhydraten. Met Keto Cacao wil ik mensen motiveren om alles uit zichzelf te halen met betrekking tot goede voeding, sport en het doen van eigen onderzoek. Want klakkeloos de massa volgen is zonde. Wees je bewust van wat je eet. Zo bestaat de Keto cacao reep uit maar 3 ingrediënten: 100% Fino de Aroma cacao, extra vet van MCT olie (een vetzuur die ook te vinden is in kokosolie) voor een energie-boost en de natuurlijke zoetstof Erythritol. Deze zoetstof heeft een glycemische index van 0, kortom geen suikerpieken. Straightforward, no bullshit is wat Keto Cacao uitstraalt. Inmiddels hebben we 2 smaken gelanceerd in maart 2018. Een pure en kokos variant".

 

 

Het idee is ontstaan in Zuid-Amerika

“In de zomer van 2017 heb ik een roadtrip gemaakt door Zuid Amerika. Daar is het idee voor de reep ontstaan. Terug in Nederland ben ik op zoek gegaan naar een chocolatier om dit samen mee te ontwikkelen. Oftewel mijn Willy Wonka. In februari 2018 hadden we onze eerste smaak bepaald en zijn we begonnen aan het design en packaging traject. We hebben het concept gelanceerd met een MVP (Minimum Viable Product). We krijgen hier ontzettend veel relevante feedback op van zowel consumenten als retailers, dus dit is een goede manier om het concept te testen in de markt. Ik laat mijn chocolatier steeds kleine batches draaien van de repen, zodat we de kosten laag kunnen houden om met onze pilot de markt te verkennen. Na mijn roadtrip door Zuid-Amerika ben ik wel direct op Instagram begonnen zonder iets van een product te hebben. Zo plaatste ik dagelijks mijn eigen Keto snacks en inspiratie foto's om te peilen wie mijn doelgroep was". 

 

Ik heb een heel duidelijk beeld van mijn doelgroep

“Via Facebook, Reddit en allerlei Ketogeen/koolhydraatarme groepen kon ik goed testen wat mensen een fijne keto-vriendelijke zoetstof vinden, wat voor snack ze missen, prijsklasse etc. Daarnaast hebben we ook op markten in Amsterdam gestaan om verder doelgroeponderzoek te doen. Zo is het nu duidelijk voor ons dat wij een guilt-free chocolade hebben gecreëerd die niet alleen interessant is voor mensen die ketogeen eten en geen suikerpieken willen of extra lichaamsvet, maar ook voor vegans, mensen die koolhydraatarm eten, sporters (vanwege de extra vetten voor een natuurlijke boost) en mensen met diabetes".

 

Voor niets gaat de zon op

"Voor mij is een concept sterk, als ik gelijk de passie voel voor een product of service. Dit kan via een duidelijke ‘Why of How’ zijn. Daarnaast vind ik een concept sterk als het diversiteit uitstraalt en een marktleider durft te zijn, dit kan zowel via het product/service als de marketing. In het begin was ik erg afwachtend en dacht dat ik bepaalde stappen alleen zou kunnen realiseren met een externe partij, maar veel van de eerste stappen kan je vandaag al zelf doen. Bijvoorbeeld de Golden Circle van Simon Sinek. Why, How, What. Als je dit duidelijk hebt voor jezelf, dan kan je een bijbehorend stappenplan maken met wat je nodig hebt".

 

Relaties zijn ontzettend belangrijk

“Als ‘newbee’ is het niet gelijk vanzelfsprekend dat je bij de retail binnenkomt. Relaties zijn hierin  ontzettend belangrijk. Ik had enkel het concept idee, maar zonder mijn chocolatier had ik dit niet kunnen realiseren. Gelukkig waren er veel mensen die in mijn concept geloofden. Ze deelden graag hun mening en ervaring en probeerden mij echt verder te helpen. Wat me wel is tegen gevallen, is dat alles niet vanzelf gaat. Ik moet er echt bovenop zitten en alles dubbel checken. En kritiek ontvangen vind ik soms nog moeilijk. Al probeer ik het steeds minder persoonlijk op te vangen en de feedback te gebruiken om te verbeteren waar nodig.

 

Wil je meer weten en zien van het concept van Louisa? Check haar website of volg haar via Instagram.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief