ONTDEK HET CONCEPT: STUDIO SUZAN MARIJNISSEN

May 4, 2018

 

Toen het concept van Suzan voorbij kwam in mijn mailbox, dacht ik gelijk: die moet ik hebben voor mijn blogreeks. Wat een tof concept heeft Suzan neergezet waarbij ze productdesign combineert met art. 

 

Zelf producten ontwikkelen

“Ik heb een fascinatie voor materiaal ontwikkeling en technieken. Dit combineer ik met een voorliefde voor kleurcombinaties en geometrie. 1.5 jaar geleden ben ik gestart met mijn eigen ontwerpstudio, waarbij ik ieder ontwerp zelf uitvoer, van idee tot productie. Zo maak ik o.a. caps, babyschoentjes, interactief textiel & 3d artworks. Zelf een product ontwikkelen geeft me ontzettend veel voldoening, maar ik sta ook altijd open voor nieuwe collaborations met andere ontwerpers, studio's of fabrikanten".

 

Innovatieve producten

."Als ik een nieuw product ontwikkel, dan heb ik altijd als doel om een bepaalde vorm van innovatie toe te passen. Zo creëer ik nieuwe toepassingen door bestaande materialen met een eenvoudige ingreep te bewerken. Bijvoorbeeld mijn Disentangled serie is een collectie petten, ontwikkeld vanuit het ‘onesize-fits-all’ principe. De petten zijn gemaakt van EVA Foam, een materiaal waar badslippers mee worden gemaakt en geïnspireerd op de metaalbewerkingsindustrie. De techniek die voor de collectie is gebruikt, wordt normaal ingezet om harde en stugge materialen, zoals metaal, te bewerken. Door het aanbrengen van insnedes in het materiaal wordt het mogelijk om de petten te buigen, rekken en te vormen naar het hoofd, waardoor hij bij iedereen een eigen perfecte pasvorm heeft. Deze petten worden geproduceerd door gebruik te maken van een lasersnijder. Deze geeft het materiaal de insnedes die nodig zijn om de buigbare vormen aan te kunnen nemen".

 

 

 

Veel experimenteren en investeren

“Ik heb altijd heel veel ideeën in mijn hoofd die ik wil uitvoeren! Maar soms is het nog niet de 'juiste tijd' omdat ik bijvoorbeeld nog niet precies weet wat de juiste techniek of methode is om het te realiseren. Ik kan dan soms heel wat experimenten nodig hebben (leuke fase!). En soms denk ik: hoe ga ik het allemaal financieren? Iets bedenken is altijd de makkelijkste stap voor mij, maar om het vervolgens allemaal naar tevredenheid uit te voeren is vaak een flinke investering! Maar als ik er echt van overtuigd ben dat iets een goed idee is, dan is dat het allemaal waard. Waar een wil is, is een (soms wat hobbelige) weg”.

 

Qua doelgroep zat ik er helemaal naast

“Voor mijn caps heb ik een doelgroep onderzoek gedaan. Hierbij had ik een aantal punten voor mezelf opgesteld waaraan het product moest voldoen en welke doelgroep daar het beste bij zou passen. Het bleek dat ik het helemaal mis had! Mijn doelgroep bleek een stuk ouder te zijn dan ik verwacht had en vooral uit de sporthoek en jetset te komen. Zo zie je maar weer dat het goed is gaande weg dingen te ontdekken en hierin mee te bewegen".

 

Samenwerken is the key

“Tijdens het ontwikkelen van een nieuw product loop ik vaak tegen het financiële deel aan. Ik kan soms niet alles meteen doorvoeren, omdat het financieel een te grote investering is. Maar soms ontstaan er ook mooie samenwerkingen waardoor ik toch weer dingen kan realiseren en een mooi netwerk opbouw. Samenwerken is voor mij heel belangrijk. Bijvoorbeeld wanneer meerdere ontwerpers of studio's aan een product werken en allemaal tegelijk op social media promoten dan is het bereik veel groter. Voor mijn project is geld nodig om het te realiseren maar mijn netwerk is ontzettend belangrijk om het vervolgens op de juiste plekken te krijgen en er geld mee te verdienen".

 

Wil je meer weten en zien van het concept van Suzan? Check haar website of volg haar via Instagram.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief