ONTDEK HET CONCEPT: WEBWINKEL CLUB

May 28, 2018

 

Astrid van Kollenburg richtte in 2017 de Webwinkel Club op. En aangezien ik zelf ook veel voor webwinkels werk, sprak haar concept mij direct aan voor mijn reeks blogs.

 

Webwinkeliers samen brengen

“De Webwinkel Club is een online community waar ambitieuze webwinkeliers masterclasses kunnen volgen, mee kunnen doen aan challenges, kunnen netwerken en sparren met andere webwinkeliers en waar ze advies en feedback kunnen krijgen van mij en andere experts op het gebied van online marketing, conversie, SEO, vormgeving, fotografie, social media, geldzaken en wet- en regelgeving. Ik weet dat het leven als webwinkelier soms best eenzaam kan zijn. Zeker als je fulltime ondernemer bent. Je bent toch vaak alleen achter je computer aan het werk. Omdat ik merkte dat dit ook bij mijn doelgroep en klanten speelde, wilde ik hen samenbrengen. Het is zo makkelijk om een webwinkel te openen, maar het is veel lastiger om je bedrijf echt succesvol te maken. Bezoekers komen niet vanzelf en door de vaak grote concurrentie is het ook niet zo makkelijk om van bezoekers klanten te maken".

 

Flink doorpakken

"Ik ben iemand die graag flink doorpakt. Ik heb het concept half april bedacht en uitgewerkt en een ruime maand later, op 1 juni, gingen we live. Het was ontzettend hard werken, maar ik was (en ben nog steeds) voor 100% overtuigd van dit concept. Uit doelgroeponderzoek wist ik al dat er behoefte was aan het netwerken en samenbrengen van webwinkeliers. Omdat er zo veel verschillende zaken komen kijken bij het runnen van een webwinkel en ik zelf ook niet overal verstand van heb, was het een logische stap om samenwerkingen met andere experts aan te gaan. Ik heb daarvoor eerst de mensen in mijn netwerk benaderd, waar ik al een actieve samenwerking mee had. Ik miste toen nog iemand met expertise op het gebied van social media en geldzaken. Ik heb toen de mensen die ik zelf al volgde gemaild over mijn idee. Zij waren allemaal direct enthousiast. Ik heb wel bewust gezocht naar experts die redelijk dezelfde doelgroep hebben als ik. Alle experts werken op vrijwillige basis mee. Zij krijgen hier dus niet voor betaald, maar hebben wel de mogelijkheid om hun eigen diensten onder de aandacht te brengen. Niet alleen in de community, maar ook via mijn website, mailing list en social media kanalen. Zo hebben we voor alle partijen een win-win situatie gecreëerd".

 

Laat alvast weten waar je mee bezig bent

“Telkens als ik een nieuwe dienst, product of concept ontwikkel dan peil ik eerst bij mijn doelgroep of er behoefte aan is. Door je doelgroep alvast te laten weten dat je ergens mee bezig bent maak je hen al nieuwsgierig. Zelf had ik een ‘VIP wachtlijst’ gemaakt voor mijn concept: een mailinglist waarop mensen zich konden inschrijven die de ontwikkelingen rond het platform wilden blijven volgen. Bij de lancering kregen zij een dag eerder dan de rest de mogelijkheid om zich aan te melden voor de community. Voor mij is een concept sterk als het perfect aansluit op de wensen en behoeften van de doelgroep”.

 

Investeren in relaties

“Natuurlijk heb ik kosten gemaakt, maar een van de sterke punten van mijn community is de samenwerking met de experts. Daar heb ik veel in geïnvesteerd. Met hen heb ik ook goede afspraken gemaakt. Ik merk dat het lid worden van een (betaalde) community nog vrij nieuw is en men nog niet precies weet wat ze er nou van kunnen verwachten. Dus ook richting mijn doelgroep moet ik met name investeren in de relatie. Maar eigenlijk verliep de ontwikkeling van mijn concept heel voorspoedig. Iedereen die ik over mijn idee vertelde, reageerde direct enthousiast en zag er potentie in. Ik heb de hele tijd in zo’n positieve vibe gezeten met zoveel enthousiaste mensen om mij heen. Natuurlijk waren er wel wat tegenslagen, vooral technisch van aard. Maar ik heb alles op tijd weten op te lossen, zodat ik ondanks de enorme tijdsdruk die ik mezelf opgelegd heb, toch op de geplande datum live kon. Volgender keer zou ik het dus wel iets ruimer plannen".

 

Wil je meer weten en zien van het concept van Astrid? Check haar website of volg haar via Facebook.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

@2020 BLOESEM marketing