WAAROM JE GEEN BRANDING NODIG HEBT

July 28, 2018

Oké, wellicht denk je bij het lezen van deze titel: "Ilona, wat zeg je nu?". Jij als merkstrateeg bent toch juist van de branding. Jij weet toch als geen ander hoe belangrijk branding is. Ja en nee. Benieuwd naar mijn gedachtegang?

 

Wat is (personal) branding?

Als we puur kijken naar de basis van branding dan gaat het erom dat je als merk of persoon bepaalde associaties wilt oproepen bij je doelgroep. Wil je stoer overkomen, dan gebruik je weer hele andere kleuren of woorden dan wanneer je lief over wilt komen. Vaak zijn het de associaties die je inzet bij branding die voor jou belangrijk zijn. We noemen dit ook wel merkwaarden. Ze komen voort uit wie je bent en waar je voor staat. Eigenlijk kun je zeggen dat branding de brug is tussen wie je daadwerkelijk bent en hoe je overkomt. Wanneer bedrijven zich rebranden, dan komt het er eigenlijk op neer dat de associaties niet kloppen bij waar het bedrijf voor staat. Er is een andere branding nodig om andere en meer positievere associaties op te roepen. Denk aan een nieuw logo, nieuwe teksten, maar ook een andere strategie.

 

Mensen willen zich identificeren met merken

Branding heeft als doel om je als merk of persoon op een bepaalde manier in de markt te positioneren dat consumenten zich met je kunnen identificeren. Dat ze het gevoel hebben "dat wil ik ook of daar wil ik bij horen". Merkstrategie, merkpositionering en branding zijn dan ook nauw met elkaar verbonden.

 

Wie ben je en hoe kom je over?

Ben jij je bewust van wie je in essentie bent en hoe je overkomt? Want als je jouw merk puur vanuit je zelf opbouwt. Gewoon door jezelf te zijn en jezelf te laten zien. Dan zou er toch geen gat hoeven te zijn waar je branding voor nodig hebt? Maar hier komt het probleem voor veel ondernemers. Ze vinden het lastig zichzelf te zijn. Om te laten zien wie ze zijn, waar ze voor staan en waar ze in geloven. Ik krijg het vaak te horen tijdens mijn focussessies. "Maar Ilona, mensen zitten toch niet op mij te wachten? Ze vinden het vast niet interessant als ik een bericht post waarbij ik lekker wandel in de natuur". Maar wat als de natuur is wie jij bent? Dat het jou het gevoel van vrijheid geeft of dat het jou inspiratie biedt. Whatever het ook mag zijn wat jou drijft of motiveert. Show it!

 

Wees jezelf als merk

Je hoeft je niet anders voor te doen en je hoeft ook geen trucjes op te volgen. Dat is waar ik in geloof. Wees gewoon lekker jezelf, dan trek je vanzelf klanten aan die bij jou passen en in je geloven. Die voelen dat je oprecht bent. Verbinding ontstaat juist door jezelf te zijn en je visie en waarden te delen. Daar raak je mensen mee.

 

Geloof ik dan niet in de kracht van branding? Jawel. Want branding kan je zeker helpen bij het versterken van die associaties om je beter te positioneren als dat nodig is. Denk aan wanneer je net start als ondernemer of wanneer je eenheid mist in al je uitingen. Ik wil alleen benadrukken dat branding niet iets is wat je altijd nodig hebt en dat branding geen show is of rollenspel. Het is  echt iets wat vanuit jezelf komt.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

@2019 BLOESEM marketing