WAAROM JOUW MARKETING EEN VERHAAL NODIG HEEFT!

August 9, 2018

Het is 2014 wanneer ik mijn eigen foodmerk Van Haver Tot... lanceer in de markt. Na een jaar van voorbereiding, testen en optimaliseren is het eindelijk zover. Mijn vegetarische producten op basis van haver liggen in de schappen bij Jumbo. En hoewel ik super trots ben, denk ik ook gelijk: "Hoe ga ik in het hemelsnaam opnemen tegen de grote jongens?". Al die A-merken die tonnen spenderen aan marketingacties, daar kan ik toch niet tegenop boksen? Maar ik besef me dat dat helemaal niet hoeft. Dat ik juist niet bij de grote jongens wil horen en het anders wil doen. Dat is toch juist mijn visie en de reden dat ik dit merk gestart ben?

 

Wat is jouw verhaal?

Of je nu net als mij producten in de markt zet of start als coach of fotograaf. We hebben allemaal in het begin het gevoel van: "Hoe ga ik mezelf onderscheiden, hoe val ik op, waarom zouden ze voor mij kiezen?". En ondanks dat ik dit met Van Haver Tot... meegemaakt heb, kwam daar datzelfde gevoel toen ik begin 2017 startte met mijn huidige bedrijf Bloesem Marketing. Maar juist door mijn ervaring met Van Haver Tot... weet ik dat het anders kon. Juist door het delen van mijn verhaal ben ik mensen aan mij gaan binden die dezelfde waarden hadden. Die mijn visie 'meer plantaardige producten in het schap zoals je thuis zelf zou klaarmaken' deelden. Ik hoefde geen duizenden euro's aan marketingcampagnes uit te geven. Ik hoefde er alleen maar te zijn en mijn boodschap te delen.

 

Waar gaat marketing over?

Marketing gaat in de basis over het verkopen van jouw producten of diensten. Alle activiteiten die hierop gericht zijn noemen we marketingacties. Denk aan je website, een advertentie of een event. Marketing heb je nodig, want zonder verkopen geen klanten en dus geen omzet. Marketing is essentieel als zelfstandig ondernemer. Maar waarom voelt marketing voor veel ondernemers dan als lastig of niet leuk? Tijdens mijn focussessies ben ik hierop gaan letten en wat blijkt? Veel ondernemers zien het als verleiden. De klant verleiden om iets bij je te kopen en ze iets op te dringen. Ook al hebben ze het nu niet nodig.

 

Als de verleiding maar groot genoeg is

Veel van de marketing die je omheen ziet gaat over verleiden. Cialdini is niet voor niets groot geworden met zijn 6 verleidingstechnieken.

1. Wederkerigheid

2. Commitment

3. Sociale bevestiging

4. Sympathie

5. Autoriteit

6. Schaarsheid

 

De eerste en laatste herken je wellicht wel het meest. Geef iets gratis weg en je krijgt er iets voor terug. Denk al die gratis E-books waar je een emailadres moet achterlaten. En wat te denken van de programma's die maar 24 uur open zijn voor inschrijving? Tja, je zult de boot maar missen. Als de verleiding maar groot genoeg is, dan koopt iemand wel. En zo gebeurt het dat je zo ineens die Mars voor 1 euro bij het tankstation koopt en dat je direct na afloop van een webinar een online programma van 1000 euro koopt.

 

Wat heeft jouw klant nu echt nodig?

Er zijn twee redenen waarom iemand iets koopt. Externe en interne druk. Externe druk ontstaat wanneer de omgeving iemand een bepaalde druk oplegt. Iets wat ook bij de verleidingstechnieken ontstaat. Iemand voelt zich bijna gedwongen om iets te kopen. Bij interne druk gaat om iemands eigen doel en motivatie. Iets wat puur vanuit zichzelf komt en niet door anderen gestuurd wordt. Dit laatste is de meest krachtige en gaat over intrinsieke motivatie. Zonder dat iemand verleidt wordt, besluit hij of zij zelf te kopen omdat het nu aansluit bij de behoeftes en wensen. Ze voelen dat ze het nu echt nodig hebben en het zelf willen en verlangen.

 

Inspelen op de intrinsieke motivatie van jouw klant

De reden waarom jij iets doet, is vaak ook de reden van jouw klant om jouw product of dienst te kopen. Denk maar aan mijn haverproducten. Mijn klanten wilden net als mij meer plantaardige producten in het schap zonder toevoegingen. Ik deelde in mijn marketing mijn visie om het schap een stukje plantaardiger, natuurlijker en gezonder te maken. En dat zorgde voor verbinding. Ze kochten mijn producten niet omdat deze alleen maar in de bonus waren bij AH. Ze kochten het omdat ze erin geloofden en het op dat moment aansloot bij hun behoeften.

 

Wil je meer weten over het inzetten van jouw verhaal in je marketing? Hoe je daarmee klanten aan je verbindt vanuit intrinsieke motivatie?

Ontdek dan mijn online training 'Story Marketing' op 4 september.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

@2019 BLOESEM marketing