BETEKENISVOLLE MERKEN

August 21, 2018

 

Een bewuster en betekenisvol leven. Het is waar veel mensen naar op zoek zijn. Minimalisme, duurzaamheid en terug naar de essentie. Thema's die we steeds vaker voorbij zien komen. Zo zijn we ons steeds bewuster van de 'plastic soup', minder consumeren en meer plantaardig voedsel eten. Het kan niet anders dan dat ook merken steeds bewuster worden en meer van betekenis zijn. Denk maar aan Tony Chocolonely, Zeepje en Wakibi.

 

 

 

Merken en de piramide van Maslov

Wellicht ken je de piramide van Maslov? Een bekende marketing tool die gaat over de invulling van klantbehoeften. Waar merken 10 jaar geleden nog met name in het midden van de piramide zaten en inspeelden op de functionele eigenschappen van hun producten of diensten. Is het inspelen op de emotionele behoeften (zelfontplooiing) steeds belangrijker geworden. Consumenten kopen tegenwoordig merken omdat ze er een bepaald gevoel bij hebben. En omdat het merk past bij hun waarden en hun definitie van 'van betekenis zijn'. Ze kiezen merken dus niet zozeer om wat ze doen, maar om waarom ze iets doen en welke bijdrage ze leveren aan de wereld.

 

Het voordeel van een zelfstandig ondernemer

Waar grote merken moeite hebben om meer van betekenis te kunnen zijn en in te spelen op de emotionele behoeften. Ze worden nog vaak gezien als de grote merken met verkooppraatjes. I

s het voor zelfstandig ondernemers zoals jij en ik makkelijker geworden om een bijdrage te leveren aan een bewuster en betekenisvoller leven. Want jij bent jouw merk. Jij hoeft jouw visie en missie niet door te voeren in een bedrijf met 5.000 medewerkers en 100 locaties ter wereld. Nee, jij kunt vandaag al starten met het delen van jouw visie en waarom jij van betekenis kunt zijn voor anderen en de wereld om jou heen. 

 

Wanneer ben je van betekenis als merk?

Wellicht denk je nu "bewuste en betekenisvolle merken', dat is iets voor grote bedrijven, idealisten of producten. Maar van betekenis zijn hoeft echt niet te betekenen dat je vandaag de wereld redt. Het gaat erom "waar geloof jij in, waarmee wil jij jouw klanten helpen en de wereld een stukje mooier maken?".

 

Wil je meer weten over het inzetten van jouw visie in je marketing? En hoe je meer van betekenis kunt zijn? Ontdek dan mijn online training 'Story Marketing' op 4 september.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

@2019 BLOESEM marketing