MINIMALISTISCH ONDERNEMEN DOOR: ROMY BARENDSE

December 11, 2018

 

Romy (27) is eigenaar van het bedrijf communication KTCHN en vertelt in dit blog hoe zij op haar manier minimalistisch onderneemt.

 

1. Hoe is jouw bedrijfsnaam ontstaan?

Als ik heel eerlijk ben dan is de naam voor mijn bedrijf twee jaar geleden letterlijk ‘opgepopt’ in mijn hoofd. Op dat moment wist ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik ermee moest, maar het voelde wel goed en dus ben ik gaan onderzoeken wat de naam voor mij betekende. Ik werkte al een aantal jaar als freelance communicatiestrateeg en ondanks dat ik hele leuke opdrachten deed, kon ik daar niet volledig mijn passie in kwijt en had ik het gevoel dat ik niet ècht iets aan het bijdragen was aan de wereld om mij heen. In de keuken bezig zijn en heerlijke, gezonde dingen koken of bakken daarentegen; daar haalde ik ontzettend veel voldoening uit. Ik kampte al jaren met verschillende voedselintoleranties en gaandeweg leerde ik steeds meer over de voedingsindustrie en hoe we door de grote merken worden gemanipuleerd. Niet alleen als het gaat om onze eigen gezondheid, maar ook het welzijn van dieren en het milieu. Dat was waardoor voor mij alles samenkwam en hèt moment om het roer om te gooien en de communication KTCHN te beginnen. Ik wilde mijn expertise alleen nog maar inzetten voor de merken die een bewuste leefstijl aanmoedigen en een positieve verandering teweegbrengen. En daarmee is het mijn missie geworden om zoveel mogelijk impact-gedreven bedrijven te versterken in hun merk- en communicatiestrategie. Door het metafoor van de keuken te gebruiken kan ik er nog meer creativiteit en passie in kwijt.

 

2. Waarom is duurzaamheid een belangrijk thema voor jou?

Door mijn eigen gezondheid (geen vlees en zuivel meer eten, voornamelijk biologische producten) kwam ik al snel ook aan de kant van duurzaamheid terecht. Ik heb van huis uit ook altijd wel dingen meegekregen over duurzaamheid, maar het was pas een paar jaar terug dat ik erachter kwam hoeveel impact wij hebben op de aarde èn hoe weinig moeite het eigenlijk is om een positieve impact te maken, bijvoorbeeld door geen nieuwe spullen meer te kopen en minder of geen vlees en kaas te consumeren. Ik vind duurzaamheid persoonlijk best een complex onderwerp, omdat het heel veel facetten heeft. Maar de voornaamste reden dat het voor mij een belangrijk thema is, is eigenlijk vrij cliché; we hebben zo’n mooie aarde die ons zoveel te bieden heeft, maar door jarenlang ons niet bewust bezig te houden met hoe onze leefstijl impact heeft, zijn we haar ook met z’n allen kapot aan het maken. Maar ook mensenrechten vind ik hierin een belangrijk onderwerp, want behalve dat fast fashion niet duurzaam is, worden in die productieketen vaak ook mensenrechten geschaad. En dan heb ik het nog niet eens over de bio-industrie en het dierenleed wat daarmee gepaard gaat. Ik wil simpelweg zo min mogelijk daaraan bijdragen. En natuurlijk moet je daarin altijd een soort nuance aanbrengen. Door te leven en te bestaan hebben we als mensen sowieso impact op de wereld, maar je hebt altijd een keuze. De keuze voor een duurzaam merk, om iets tweedehands te kopen of zoiets simpels als vaker de fiets pakken. Iedere kleine bijdrage helpt. Die keuze wil ik makkelijker maken voor mensen, o.a. door merken te versterken die streven naar het maken van een positieve impact.

 

3. Met wat voor bedrijven werk jij veelal samen?

Ik werk o.a. voor een 100% natuurlijk skincare merk, maar ook voor een duurzaam tassenlabel. Het zijn altijd ondernemers die een positieve impact willen maken en op hun manier een steentje willen bijdragen. Ik vind het heerlijk om met deze ondernemers en bedrijven te werken, omdat we aan de basis veel dezelfde overtuigingen en visie hebben. Ik denk dat die gemeenschappelijke factor ook maakt dat we elkaar zo goed begrijpen.

 

4. Wat zijn in jouw ogen de voordelen van een niche?

In mijn ogen zijn er alleen maar voordelen aan een niche hebben! Maar eerlijk is eerlijk; toen ik besloot om alleen nog maar te werken met conscious merken vroeg ik mij wel af of die markt wel groot genoeg zou zijn. Maar ik bevind me uiteindelijk in een niche die alleen maar aan het groeien is. Er komen steeds meer ondernemers en bedrijven bij die positieve impact willen maken en ook de vraag van de consument stijgt iedere dag. En dat is geweldig natuurlijk! Het is inmiddels zelfs zo dat ik aan het onderzoeken ben of ik mij niet nog specifieker op een niche binnen mijn niche wil gaan richten, maar tot nu toe ben ik nog steeds heel blij met deze keuze. Dat is namelijk uiteindelijk wat je doet; je maakt een keuze. Je kiest voor een bepaalde niche en richt al je aandacht daarop. Ik heb heel bewust gekozen voor een niche waar ik zelf heel blij van word en waar ik ook veel kennis van heb, zodat ik mijn klanten kan helpen op een manier dat niemand anders dat kan. En ondertussen leer ik ook weer van hen en hun verhalen. Zou ik mijn werk ook voor andere bedrijven kunnen doen? Natuurlijk! En soms doe ik dat ook, juist om mijn eigen horizon te verbreden. Alleen haal ik daar lang niet altijd dezelfde voldoening uit.

 

5. Hoe belangrijk is het delen van jouw visie als ondernemer?

Naar mijn mening is het delen van je visie het belangrijkste wat er is. Door jouw visie te delen, laat je zien wat jouw drijft. Het vertelt alles over waarom jij doet wat je doet en dat is precies waarmee je een sterke verbinding met je doelgroep kunt realiseren. Als iemand jouw visie deelt, worden ze als het ware onderdeel van het verhaal en dat waar jij met jouw onderneming naar streeft. Ze zullen dan sneller geneigd zijn om voor jou te kiezen, omdat ze zich verbonden voelen met jou en je bedrijf. Dat zorgt er meteen voor dat je merk groter is dan alleen het product of de dienst die je aanbiedt en dát is wat je wilt als je als ondernemer wilt groeien.

 

6. Wat is jouw visie, wat wil jij graag veranderen in de wereld om je heen?

Ik wil een wereld creëren waarin bewuste en duurzame keuzes niet per se meer keuzes zijn, maar een gewoonte. Een wereld waarin het normaal is dat we kiezen voor dat wat goed is voor onszelf, voor de dieren en het milieu. En dat de duurzame alternatieven geen alternatieven meer zijn, maar dat dat juist ‘mainstream’ is. Een wereld waarin we niet met z’n allen vlees eten, omdat we dat altijd hebben gedaan of continue nieuwe spullen kopen, omdat we daar zogenaamd blij van worden. Maar een wereld waarin we heel bewust de keuze maken voor iets dat niet duurzaam is, maar waar we wel blij van worden en dat dit dan ook gewoon oké is. En met de communication KTCHN draag ik daar elke dag aan bij, door met de merken te werken die deze visie delen.

 

7. Waar sta jij over een jaar?

Ik stel altijd voor mezelf wel bepaalde doelen, maar ben dat ook een beetje gaan loslaten, omdat ik merkte dat ik minder flexibel werd. Ik vind het wel heel belangrijk om bepaalde doelen te hebben, omdat je anders ook niet kunt groeien. Dus als ik dan echt mijn hart laat spreken dan hoop ik dat ik over een jaar twee keer zoveel ondernemers en bedrijven kan helpen bij hun merk- en communicatiestrategie dan dat ik momenteel doe. Ik merk dat ik op dit moment nog tijd tekort kom (ja, ik kan nog wel het e.e.a. leren over minimalistisch ondernemen ;-) en ondanks dat ik al met een fijn team aan freelancers samenwerk, ben ik aan het onderzoeken hoe wij nog meer positieve impact kunnen maken. Door met de juiste merken te werken, maar ook hoe we nog meer mensen op een directe manier kunnen inspireren voor een bewuste en duurzame leefstijl. Dat zou dus weleens een jaar vol leuke experimenten kunnen worden!

 


8. Waarin zou jij graag willen minderen? 

Ik heb het afgelopen jaar best veel gevlogen. Zoveel, dat het eigenlijk mijn duurzame keuzes bijna teniet doet (bijna, omdat ik geloof dat iedere stap er één is en dat is altijd beter dan geen). Maar daar wil ik zeker in minderen en daar ben ik nu bewust mee bezig. Zo vieren mijn vriend en ik oud & nieuw in het zuiden van Duitsland en waar ik voorheen veel sneller had gekozen om het vliegtuig te pakken, omdat dit sneller lijkt, hebben we er nu voor gekozen om een auto te lenen en er een hele leuke rit van 7 uur van te maken. Daarnaast heb ik een vlucht naar Indonesië op de planning staan (ja, lekker tegenstrijdig). Maar daar verblijf ik dan ook minimaal 6 weken en is het voornaamste doel van die reis om te kijken hoe ik daar organisaties kan ondersteunen in de strijd tegen o.a. het enorme plastic probleem. Dan kom je alleen ook meteen bij het gevoel dat ik wel graag zou minderen, want soms kan ik ook moedeloos worden van de berichten die je hoort op het nieuws en voelt het alsof al het goeds wat we doen nooit genoeg is. Dat gevoel zou ik het liefste elimineren ;)

 

9. Kun je een voorbeeld noemen hoe jij met minder, meer hebt bereikt? 

Ik denk dat we dan bij iets heel persoonlijks uitkomen. Ik ben van mezelf best wel ambitieus en een echte go-getter, maar ik denk dat de meest waardevolle les die ik het afgelopen half jaar heb geleerd is dat juist door minder te doen, of soms zelfs even helemaal niets, de mooiste dingen als vanzelf lijken te ontstaan. Niet door lui op de bank te gaan hangen, maar wel door te ontspannen en dingen los te laten. Voor mij creëert dat ruimte in mijn hoofd en merk ik dat ik veel effectiever en vooral ook creatiever kan zijn.

 

 

Wil je meer weten en zien van Romy? Check haar website.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

</