WAAROM FOCUSSEN OP HET AANTAL VOLGERS EN LIKES OP INSTAGRAM JOUW GROEI STAGNEERT.

January 6, 2019

Jarenlang werkte ik op een online marketing afdeling binnen de modebranche en staarden we ons blind op cijfers. Want ja, alles is online meetbaar toch? En nog steeds staren we ons op social media letterlijk blind op cijfers. Ons succes op Instagram wordt afgemeten aan hoeveel volgers we hebben, hoeveel likes en reacties onze posts hebben en hoevaak onze stories bekeken worden. Maar ik zal je een geheimpje vertellen. Wanneer jij je alleen maar richt op de aantallen, zul je juist jouw groei op Instagram tegenhouden. 

 

 

 

It's not about the numbers

Waar het bij online marketing veelal draait om de cijfers, draait het bij social media juist niet om de cijfers. Nogmaals, het draait niet om de cijfers. Iemand met 20.000 volgers kan veel minder resultaat bereiken in termen van nieuwe klanten of omzet dan iemand met 1.000 volgers. Social media draait om verbinding. Wanneer jij in staat bent om verbinding te maken met jouw volgers, ook al zijn het maar 1.000, dan kun je ontzettend veel bereiken. Zelf haal ik 70% van mijn klanten uit Instagram. En ik heb 'maar' 1700 volgers. 

 

We vergelijken teveel

Te vaak willen we onszelf vergelijken met anderen. Anderen die succesvoller lijken. En waar meten we dat aan af? Jawel, aan cijfers. We gaan ervan uit dat iemand met meer volgers, meer likes en comments veel meer succes heeft. Maar wees je ervan bewust dat je geen inzage hebt in wat er achter die feed zit. Wellicht werkt die persoon wel 4 uur per dag om content te bedenken en te plaatsen. Wellicht is deze persoon al 5 jaar bezig (en jij 1) en zijn er heel veel volgers gekocht. 

Stop jezelf te vergelijken met anderen. Dat sowieso. Maar vooral met de cijfers van anderen.  

 

Niet relevante content

Wanneer je content maakt om ervoor te zorgen dat deze zoveel mogelijk likes en comments krijgt, ben je jouw originele boodschap eigenlijk aan het 'verbouwen'. Door alles te doen voor de perfecte feed of het perfecte bericht, kom je verder weg te staan van wie je bent en wat je eigenlijk wilt uitstralen en laten horen. Je bent meer bezig met 'Hoe krijg ik meer volgers?' dan 'Met welke boodschap wil ik mijn volgers raken?' 

 

Je ziet niet alles

Wees je ervan bewust dat je niet alles ziet. Dat niet alles meetbaar is en in cijfers uit te drukken is. Wat dacht je van de mensen die jou volgt, maar het eng vinden om een reactie achter te laten? Ze lezen jouw boodschap wel. Dus focus je op die boodschap. Focus je op dat wat jouw uniek en onderscheidend maakt en deel jouw visie, Je wordt echt gehoord als je dit doet en veel meer mensen, dan die nummertjes in je scherm, zullen zich met jou verbonden voelen. Eigenlijk bereik je zo hiermee veel meer mensen dan je nu wellicht denkt. 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

@2019 BLOESEM marketing