MINIMALISTISCH ONDERNEMEN DOOR: MARLOES VAN LUCKY LEAF

January 18, 2019

 

Marloes (38) is eigenaar van Lucky Leaf, een online webshop in duurzame kinderkleding. 

 

1. Hoe is Lucky Leaf ontstaan?

"Na de geboorte van onze dochter Guusje kwam ik in een zware depressie terecht. Met de naaimachine werken was een van de manieren om te ontspannen. Tijdens mijn herstel ontstond de droom om mijn eigen kinderkledinglabel te starten. Een nieuw begin na een zware periode".

 

2. Waarom heb je gekozen voor een eigen naaiatelier in Nederland?

"Ik wilde juist alles zelf gaan maken. Dat was en is mijn passie! Het ontwerpen en maken van unieke en duurzame kleding".

 

3. Wat is je ontzettend mee-of tegengevallen toen je begin?

"Als ik heel eerlijk ben kan ik zo even niks bedenken wat me enorm mee of tegen is gevallen. Ik heb zoveel plezier in het ondernemen en om creatief bezig te zijn. Mijn onzekerheid speelt regelmatig op, maar daar hebben we allemaal wel eens last van toch?".

 

4. Je werkt in het naaiatelier met dagbesteding, hoe is dit tot stand gekomen?

"Zelf heb ik tijdens mijn depressie ook creatieve dagbesteding gevolgd in een naaiatelier. Ik wist al snel dat ik ook iets wilde terug geven aan mijn medemens. Mij geeft het enorm veel voldoening om mij eigen ervaringen te gebruiken om een ander te helpen. Momenteel heb ik twee ongelofelijk dappere dames in de dagbesteding".

 

5. Veel Nederlanders shoppen voor een prikkie (kinder)kleding bij grote ketens zoals Primark. Hoe kijk jij hier tegenaan, wat is jouw visie hierop?

"In het verleden was ik ook een snelle shopper en gek op koopjes. Sinds ik echter zelf in de kledingindustrie werk heb ik veel geleerd van hoe het werkelijk allemaal in mekaar steekt. Het is een publiek geheim dat er GROTE misstanden plaats vinden in de mode industrie. En we kunnen onze ogen daarvoor niet meer sluiten. Daarnaast is het gewoon niet mogelijk kleding te produceren voor die bedragen. Dan weet je gewoon al, dat het niet klopt. Als ondernemer kies ik meer en meer bewust. Gebruikte ik al stoffen met het OEKO-TEX keurmerk, de nieuwe lente/zomer collectie van 2019 zal met alleen biologische stoffen (GOTS- certified) gemaakt worden. Daarnaast zullen alle overige producten zo duurzaam mogelijk gemaakt worden. Posters op gerecycled papier enz. Ook prive shop ik meer en meer bewust. Kwaliteit gaat bij mij boven kwantiteit. Een betere wereld begint bij jezelf. En elk stapje, hoe klein ook, helpt".

 

6. Waar ligt de focus in jouw bedrijf qua marketing? 

"Mijn focus heeft veel op Instagram gelegen. Bijna al mijn klanten komen via dit kanaal. Het komende jaar ga ik mijn focus ook richten op Pinterest en Google".

 

7. Heb je veel werkzaamheden uitbesteedt of geautomatiseerd of doe je alles zelf? 

"Tot nu toe doe ik alles zelf. Heb af en toe hulp van een VA en sinds kort loopt er iemand met mij mee om werkervaring op te doen. Maar het gros doe ik zelf. Er is nog geen budget om dingen uit te besteden. Maar dit is wel het uiteindelijke doel. Ik werk er naar toe dat straks een deel van de kleding in andere naaiateliers in NL geproduceerd kan worden, zodat ik nog meer aandacht kan besteden aan de creatieve dagbesteding".


8. Hoeveel uur per week werk jij en ben je hier tevreden over? 

"Ik werk gemiddeld 32 per week. Soms meer en soms minder. Ik werk op maandag, woensdag en vrijdag in het naaiatelier. Daarnaast werk ik 's avonds regelmatig op de laptop. En is het heel druk, dan ben ik ook op zaterdag aan het werk in mijn atelier".

 

9. Hoe zie jij de toekomst, waar wil jij over 1 jaar staan? 

"Over 1 jaar heb ik een groter pand waarbij er plek is voor meer vrouwen in de dagbesteding en word de kleding gedeeltelijk gemaakt door deze vrouwen en mij en het andere gedeelte wordt geproduceerd in een ander atelier in NL".

 

10. Welke tip heb jij voor andere ondernemers? 

"Blijf bij jezelf! En ga niet voor minder".

 

 

Wil je de prachtige collectie van Lucky Leaf zien? Check de webshop

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

@2020 BLOESEM marketing