MINIMALISTISCH ONDERNEMEN DOOR: ELLEN HUIZENGA

January 30, 2019

 

Ellen (24) is oprichtster van Business Babes, woont en werkt sinds december in Italië en helpt als contentstrateeg vrouwelijke ondernemers met het bereiken van hun doelgroep op een authentieke manier. 

 

1. Hoe is Business Babes ontstaan?

"Toen ik in mijn afstudeerperiode zat, was ik naast mijn studie al een tijdje aan het part-time ondernemen. Nooit gedacht dat het ondernemen iets voor mij zou zijn: ik zag mezelf eerder een management traineeship doen en vervolgens manager worden. Door mijn afstudeerperiode realiseerde ik me: wat wil ik nou eigenlijk écht als ik afgestudeerd ben? Het leek me interessant om verder te gaan met ondernemen en daarom besloot ik nog meer te gaan leren over online marketing om mijn klanten beter te kunnen helpen. Daardoor maakte ik kennis met de wereld van webinars, e-books en allerlei andere gratis kennis. Op dat moment merkte ik twee dingen: als ik een vraag stel, krijg ik geen oprecht antwoord maar een sales pitch. En er is geen overzichtelijke plek om alle kennis te delen met elkaar als ondernemers. Door wat contact op te nemen met andere vrouwelijke ondernemers wist ik het: dit hebben we nodig. Dit is er nog niet. Een plek waar je elkaar om hulp kan vragen, van elkaar kan leren maar ook elkaar kan ontmoeten".

 

2. Heb je bewust klein gehouden in het begin door te starten met een Facebook groep?

"Ik wist niet beter. Ik begon ‘gewoon’ een Facebook groep om mensen daarin te verbinden zodat we kennis konden gaan delen met elkaar. Later, nadat ik merkte hoe snel er veel mensen lid werden, begon mijn creativiteit het over te nemen en verzon ik er andere dingen bij: een Instagram account, Live sessies met experts, terugkerende rubrieken en zelfs ook events".

 

3. Ze zeggen weleens: als Facebook omvalt heb je niets, hoe zie jij dit?

"Dit hoor ik inderdaad vaak. Daarom ben ik ook op meerdere manieren contact gaan zoeken met andere Business Babes; via het Instagram account, ik heb al een kleine e-mail lijst opgebouwd met babes die geïnteresseerd zijn/waren in een of meerdere events. Daarnaast investeer ik ook heel veel tijd in het opbouwen en onderhouden van relaties met business babes. Ik heb vanaf het begin af aan tijd gemaakt om af te spreken, om mensen beter te leren kennen en daardoor ook hen te kunnen verbinden aan anderen".

 

4. Naast Business Babes heb je ook je eigen bedrijf als contentstrateeg. Houd je dit juist gescheiden of mix je het?

"In 2017 is Business Babes gestart, vanaf 2018 ben ik fulltime gaan ondernemen en wilde ik het vooral gescheiden houden: mijn consultancy waarin ik advies geef over content: social media, e-mail marketing en andere vormen van content. En dan daarnaast Business Babes, het was voor mij iets wat ik erbij deed. Vanaf 2019 ga ik die scheiding weg laten vallen en het meer samen integreren. Dat is makkelijker in mijn communicatie maar ook voor de community om mij te vinden. Ik geloof namelijk dat er veel meer waarde te geven is vanuit de community en ik ben er klaar voor om die stap te zetten.".

 

5. Je hebt geen website met Business Babes, dat vind ik knap. Komt die er wel?

"Ten eerste niet, omdat ik tegen mezelf zei dat ik maar maximaal aantal uren per week aan de community wilde besteden. Die uren gingen vooral naar het onderhouden van de comminity: content voor de Facebook groep en op de andere kanalen. Ten tweede omdat ik ook geen idee had wat zou werken. Ik heb er veel over nagedacht, wist wat ik wilde maar wat mij tegenhield was het budget. Ik had geen budget om het uit te laten besteden en te weinig tijd en kennis om het zelf te doen. Onderdeel van de scheiding loslaten tussen mijn consultancy en Business Babes is dat er een website komt. Om daar nog meer kennis te delen, op een overzichtelijke manier en om daarnaast ook mijn adviserende rol daarin terug te laten komen. Bij deze dus een primeur, omdat ik dit nog niet eerder publiekelijk bekend heb gemaakt".

 

6. Je hebt volgens mij nog nooit geadverteerd en toch haal je opdrachten binnen uit de groep, wat is jouw kracht hierin? 

"Ik adverteer niet, omdat ik geloof in het organisch groeien van jouw merk en daarmee jouw volgers aantal. Ik geloof dat dat beter werkt op de langere termijn. En dat je daarmee relaties gaat opbouwen en daarmee vertrouwen. Ik heb een aantal opdrachten het afgelopen jaar via de community gekregen. Ik denk dat het feit dat ik de eigenaar ben van de community (en dat als bewijst voert dat ik ervaring heb op dit gebied en binnen content strategieën) en mijn naam enigszins bekend is dankzij de community dat ik daarmee vertrouwen creëer. Betekent overigens ook dat ik opdrachten kwijt ben geraakt of een aantal keer nee heb gezegd omdat de match er niet helemaal was. De meeste klanten voor mijn langdurige content strategie trajecten krijg ik toch via-via".

 

7. Veel ondernemers vinden content creëren lastig. Welke tip heb jij om het zo simpel mogelijk te houden?  

"Blijf jezelf. Niet teveel erover nadenken. En mijn nummer één tip is om te bedenken: wat heb ik vandaag gedaan, wat voor waarde is voor een ander (jouw volger of jouw potentiele klant)? Deel dat vervolgens".


8. Hoe maak jij in keuzes in wat ik doe zelf, wat besteed ik uit? 

"Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig heb uitbesteed; ik ben daar te eigenwijs voor en wil het eerst zelf proberen. Creatieve en visuele uitingen laat ik bijvoorbeeld wel uitbesteden: zoals de visuals voor de community en eens in de zoveel tijd laat ik foto’s maken van mezelf voor mijn persoonlijke Instagram. Qua minimalisme: ik kijk heel goed wat ik nodig heb om mijn doel te bereiken en kijk vervolgens naar wat ik daarvoor nodig heb. Vervolgens besluit ik of ik daar hulp bij nodig heb, kennis of andere middelen. Daarmee filter ik automatisch bullshit en onnodige dingen uit mijn bedrijf. Zo heb ik bijvoorbeeld al een halfjaar geen webinar gekeken, download ik alleen e-books van interessante mensen om me vervolgens weer uit te schrijven. Ik geloof dat ik maar op maximaal 10 nieuwsbrieven ben ingeschreven die ik echt als waardevol beschouw en die lees ik ook echt. Lees ik het niet; schrijf ik me weer uit. Ik ervaar het anders als ruis en afleiding. ".

 

9. Waar ben jij afgelopen jaar in gaan minderen? 

"Mijn vriend en ik zijn in december verhuisd naar Italië, daardoor hebben we een hele hoop van onze spullen verkocht of weggedaan. Omdat we het niet mee konden nemen. Achteraf was het de hele verhuizing één grote schoonmaak: een schoonmaak in sociale contacten, financiën en qua spullen. Dat heeft ons een hoop meer geluk opgeleverd sinds we hier zitten".

 

Check hier de toffe hier de toffe groep Business Babes. Of volg Ellen in Italie en haar ondernemersavonturen via Instagram.

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload

@2020 BLOESEM marketing