MINDER CHAOS IN JE HOOFD MET DEZE 5 STRESS KILLERS

February 20, 2019

 

Als ondernemer kan je je heel druk maken. Zo druk dat het niet meer lukt om ‘s avonds op de bank even rustig een boek te lezen ter ontspanning na een drukke werkdag. Na de eerste alinea heb je al 7 nieuwe ideeën bedacht voor je bedrijf. De tekst die je leest komt niet meer binnen. Vergeefs leg je het boek weg. Je pakt je laptop er weer bij en begint enthousiast je nieuwste idee uit te werken. Voor je het weet is het middennacht geweest. Tijd om nu echt te gaan slapen. Je ligt te woelen in bed. Alle mogelijke beren op de weg en successen over je nieuwe idee passeren je geest. Totdat het moment dat je wekker gaat en je met een brak gevoel nog maar eens een keer op de snooze knop drukt. Herkenbaar? Lees dan dit blog waarin business coach Ilza Keeman je 5 tips geeft om van de chaos in je hoofd af te komen.

 

1. Doorbreek je ritme

Ziet jou dag er regelmatig uit zoals hierboven beschreven? Dan wordt het tijd om dit ritme te gaan doorbreken. Voer bijvoorbeeld een avondklok in waarna je niet meer achter je laptop mag duiken of je telefoon mag bekijken. Werken doe je tot maximaal 2 uur voor het slapen gaan. Zo kan je hoofd en lijf zichzelf langzaam gaan ontspannen richting het einde van de dag.

 

2. Zet jezelf voorop

Als je een halfvol glas hebt en schenkt de helft daarvan in een ander glas, dan houd je een kwart over. Zo werkt het ook met jouw energie. Ben je niet opgeladen maar geef je overdag wel veel? Dan heeft dat direct impact op jezelf. Plus dat je daarmee vaak net niet voldoende kan geven om voor je klanten echt het verschil te maken. Door jezelf op nummer één te zetten en je glas qua energie te laten overstromen kan je al het overtollige water zonder moeite aan anderen overdragen. Jezelf vooropzetten kan je op vele verschillende manieren doen, denk bijvoorbeeld aan:

  • Eet gezond

  • Creëer een gezond ritme

  • Sport voldoende

  • Drink minimaal 2 liter water per dag

  • Doe leuke dingen in je eentje

  • Brengquality time met anderendoor

  • Groei in kennis door een cursus te volgen of een boek te lezen

  • Ga iedere dag naar buiten

  • Mediteer

 

3. Wie schrijft die blijft

Heb je vaak en veel ideeën? Zorg dat je een notitieboekje en pen bij je hebt om deze op te schrijven. Noteer de ideeën en bekijk ze pas 24 tot 48 uur later opnieuw. Een heel groot deel van deze ingevingen, zo een 90%, vind je na 24 uur niet meer interessant. Dit heeft te maken met de werking van onze hersenen. Vooral bij ideeën die ‘s nachts geweldig lijken kan je de volgende dag vaak niet meer begrijpen wat er nu zo briljant aan was. Door ze op te schrijven en jezelf te beloven dat je er 24 tot 48 uur later naar gaat kijken kan je ze veel makkelijker loslaten op het moment dat je hier niet mee bezig wilt zijn. 

 

4. Rusten is gezond

Misschien heb je het ooit wel eens ergens gelezen. Van slaapgebrek kan je doodgaan. Natuurlijk moet je dan wel een flink aantal dagen wakker zijn. Echter, na 3 dagen word je overstuur, verward en paranoïde. Ik noem dit omdat we in onze huidige maatschappij status verlenen aan ‘te druk zijn’. Ik ben druk, dus ik bestais aan de orde van iedere dag en we zijn er vaak nog trots op ook. Tegelijkertijd is het burn-out percentage nog nooit zo hoog geweest. Als je mediteert ben je een hippie en mindfulness doen alleen vrouwen met geitenwollensokken en Jezussandalen. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat we onszelf rust ontzeggen. Dat we gaan piekeren en onszelf te kort vinden schieten wanneer we op een zaterdagavond met een dekentje op de bank kruipen in plaats van onszelf vol gooien in de kroeg. 

 

Veel mensen hebben nooit geleerd te rusten. Behoor jij ook tot één van hen? Dan mag je dit gaan leren. Begin met het inplannen van ‘me-tijd’ en bedenk van tevoren niet wat je in die tijd gaat doen. Zodra je ‘me-tijd’ in gaat ga je rustig even zitten. Voel waar je op dit moment behoefte aan hebt. Scan je lichaam en neem de tijd om te voelen wat je nodig hebt. Activiteiten die goed in dit blok passen zijn:

  • Wandellen

  • Lezen

  • Niks doen

  • Theedrinken

  • Je huisdier aaien

  • Een kort dutje doen (mits je ‘s nachts slecht slaapt, dan is dit geen goed idee)

  • Licht huishoudelijk werk

  • Schrijven

 

5. Beloon goed gedrag

Realiseer jezelf dat het ongeveer 30 dagen kost om de weerstand van een nieuwe gewoonte af te halen. Daarna wordt het makkelijker. Na ongeveer 3 maanden neemt de nieuwe gewoonte geen extra denkkracht of doorzettingsvermogen meer van je. De actie (of juist het rusten) is dan opgenomen binnen je comfortzone waardoor er geen gevoel van weerstand meer door het ego wordt aangeroepen. Om makkelijker een nieuwe gewoonte aan te leren is het belangrijk dat je weet waarom je deze actie wilt toepassen. Waar heb je nu last van en wat levert het je op als het lukt om deze nieuwe actie tot gewoonte te maken? Herhaal dit antwoord regelmatig zodat je jouw doel niet uit het oog verliest. Daarnaast doe je er goed aan om jezelf regelmatig te belonen. Stel vooraf vast wat je jezelf cadeau doet en wanneer. Het klinkt misschien wat kinderachtig, maar we zijn nu eenmaal op deze manier geprogrammeerd. (Denk maar aan de theorie van Maslow waarbij de hond automatisch begint te kwijlen wanneer de bel gaat omdat hij geleerd heeft dat hij dan eten krijgt. Zo werkt het ook bij jou en bij mij.)

 

Wanneer je met bovenstaande tips aan de slag gaat zal je merken dat je rustiger wordt in je hoofd. Zodat de chaos verdwijnt en je met meer focus en helderheid leeft. Dit is een mooi begin om van jouw bedrijf een Booming Business in balans te maken. 

 

Dit gastblog is geschreven door Ilza Keeman, business coach voor te drukke ondernemers. Kijk voor meer Booming Business in balans tips op haar blog of check haar Instagram.


 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief