ZO START JE EEN BLOG GERICHT OP JOUW NICHE

June 6, 2019

 

Je hebt het besluit genomen: je start met bloggen voor je bedrijf. Ook jij wilt beter gevonden worden en daarnaast extra waarde bieden aan je doelgroep. Maar hoe pak je dat nou aan? Waar ga je over schrijven en hoe begin je? In dit artikel geef ik jou een aantal tips.

 

1. Bepaal jouw niche

Voordat je start met zakelijk bloggen is het goed om te bedenken wat jouw niche is. Een niche is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat jij echt in een specifiek gebied de expert bent. Bijvoorbeeld als foodblogger schrijf je niet over eten in het algemeen maar bijvoorbeeld over (vegan) toetjes. Zo zul je sneller opvallen in het grote bos vol foodbloggers. Of wanneer je coach bent kun je als niche postnatale depressie kiezen. Wanneer je een niche (met wellicht een paar deelonderwerpen) hebt gekozen heb je voor jezelf ook direct een kader. En voor je doelgroep. Ze weten wat ze bij je kunnen vinden.

 

Tip. Wanneer je een hoofdonderwerp en subcategorieën hebt gekozen zorg er dan voor dat je afwisselend over deze onderwerpen schrijft. En dat je dus over elk onderwerp nagenoeg evenveel kunt vinden op jouw blog.

 

2. Maak een lijst met onderwerpen

Wanneer je jouw niche en hoofdonderwerpen weet is de volgende stap het maken van een lijst met blogonderwerpen. Het is aan te raden om een brainstormsessie te houden en ALLES op te schrijven wat je ook maar bedenkt over een bepaald onderwerp. Niet alles hoef je te gebruiken voor je bedrijfsblog, maar het is fijn om wat te kiezen te hebben. Hoe kom je aan onderwerpen? Denk bijvoorbeeld aan de meest gestelde vragen van je klanten. Doe een zoekwoorden onderzoek, daaruit komen vaak ook allerlei vragen waarop gezocht wordt. Bedenk ook waar je zelf allemaal kennis over hebt of waar je juist tegenaan gelopen bent in het verleden.

 

3. Werk met een content kalender

Wat je vaak ziet is dat ondernemers starten met zakelijk bloggen en in de eerste maand maar liefst vier of vijf artikelen online zetten. Hartstikke tof natuurlijk, maar in de maanden daarna wordt het dan steeds minder totdat er niks meer komt. Het is veel beter om te werken met een vaste content kalender. Hierdoor kun je de onderwerpen die je hebt veel beter verspreiden én inplannen. Zo kun je vooruit werken en loop je er niet telkens tegenaan dat ‘je nog even een blog moet schrijven’. Want dat komt er dan vaak niet van.

 

Extra tips

  • Houd bij het schrijven rekening met zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. Heb je hier geen of weinig kennis van verdiep je hier dan in. Bloggen is een hele fijne manier om gevonden te worden via Google, maar dan moet je wel gevonden kunnen worden. 

  • Schrijf je blogs eerst en redigeer ze op een later moment. Ga niet tijdens het schrijven al lopen schrappen, jezelf op spelfouten verbeteren, enzovoort. Dit haalt de snelheid uit je schrijfproces en creativiteit. Ook zie je vaak de fouten niet tijdens het schrijven zelf. Wacht daarom een dag (of twee) voordat je een kritische blik op je blog werpt. 

  • Gebruik je blog niet alleen om op je website te zetten, maar ook als basis voor je nieuwsbrief, social media posts of zelfs een (live) video. Met bloggen kun je zoveel kanten op. Het is een prachtige basis voor de rest van je content. 

 

Deze gastblog is geschreven door Nicole Adelaars. Zij is content- en blogexpert voor ondernemers. Check meer tips over bloggen op Instagram of via haar website
 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief

Please reload