WELKE FINANCIËN ZIJN BELANGRIJK ALS STARTENDE ONDERNEMER?

January 23, 2018

Fotocredits: @viviannesanderse

 

Als startende ondernemer komt er veel op je af. Nadat jij je hebt ingeschreven bij de 
KvK, champagne momentje, ga je jezelf afvragen wat je allemaal nodig hebt om goed van start te gaan met je bedrijf. Bij mij waren dat met name financiële vragen zoals: hoe zet ik een administratie op en welke verzekeringen heb ik nodig? Nu weet ik uit ervaring dat een administratie voor een bedrijf met diensten anders is dan een bedrijf met producten, zeker wanneer je veel voorraad houdt. Maar over het algemeen krijgen veel startende ondernemers met dezelfde soort vragen te maken. En aangezien ik Marjan Heemskerk, oftewel The Happy Financial, als DE financieel expert zie, stelde ik haar een aantal vragen. 

 

Ilona: Met welke kosten krijg ik als startende ondernemer te maken?

Marjan: "Als startende ondernemer kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Waar je in ieder geval rekening mee moet houden zijn de kosten voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Het inschrijven van je eenmanszaak kost eenmalig EUR 50,-. Daarnaast zijn de opstartkosten heel erg afhankelijk van je bedrijf, maar denk bijvoorbeeld aan:

- Bankkosten voor je zakelijke rekening

- Verzekeringen, zie ook onderstaand

- Website kosten

- Inkoop van je voorraad

- Inkoop van je materialen

Mijn advies is: houdt het als startende ondernemer beperkt met je kosten. Zorg ervoor dat je eerst goed zicht hebt op klanten en je omzet voordat je heel hard gaat investeren. Op die manier voorkom je dat je gigantische kosten maakt, zonder dat daar (zicht op) omzet tegenover staat.

 

Ilona: Hoe kan ik als starter het beste mijn administratie voeren? Is een boekhouder aan te raden of kan ik het ook zelf doen?

Marjan: Als startende ondernemer zou ik de administratie zeker zelf blijven doen. Niet alleen is het een makkelijke kostenbesparing, maar het maakt je ook bewust van je financiën. Je weet hierdoor beter wat je kosten zijn, maar ook wat je omzet doet. Gelukkig is het een stuk eenvoudiger dan je denkt en er zijn ook tal van gratis en goede boekhoudprogramma’s, ik heb hier onlangs een video over gemaakt, met daarbij ook de mogelijkheid om 15 maanden gratis te boekhouden.

 

Ilona: Welke verzekeringen zijn handig om af te sluiten als ik start?

Marjan: De verzekeringen zijn iets waar je natuurlijk het liefst zo min mogelijk geld aan wilt besteden, maar waarvan je tegelijkertijd wilt dat het goed geregeld is.

Verzekeringen voor ondernemers die handig zijn:

- Ziektekostenverzekering

- Pensioen

- Bedrijfsaansprakelijkheid

- Arbeidsongeschiktheid

- Beroepsaansprakelijkheid

- Bedrijfsvermogen

- Kredietverzekering

- Rechtsbijstandverzekering

- Goederentransportverzekering

 

De belangrijkste verzekeringen en uitleg hierover heb ik voor je op een rijtje gezet in deze blog.

 

Ilona: Hoe zorg je als startende ondernemer voor voldoende inkomsten?

Marjan: Je omzet bestaat eigenlijk uit twee delen: Voldoende klanten: Ik zorg zelf voor voldoende klanten door actief te zijn op de kanalen die er voor mij toe doen. Dus bijvoorbeeld social media, mijn website, maar ook welke offline events gaan voor mij iets opleveren qua acquisitie. Juiste prijs: Wanneer je uren werkt tegen een te lage prijs, kun je heel hard werken, zonder voldoende omzet te genereren. 

 

Ilona: Naast mijn bedrijf werk ik ook in loondienst. Hoe zit het dan met belastingen?

Marjan: Vanuit de Belastingdienst zijn er geen restricties opgelegd wanneer je een bedrijf hebt naast je baan in loondienst. Ik heb het zelf ook lange tijd gedaan. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je aangifte inkomstenbelasting anders wordt. Je moet namelijk een aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers invullen. Dit houdt in dat je naast je salaris uit loondienst, ook inkomstenbelasting (box 1), moet afdragen over je winst uit onderneming. Vanuit de Belastingdienst krijg je vanzelf bericht dat je deze aangifte moet doen en de werkwijze (online) is hetzelfde wanneer je alleen in loondienst werkt. Wil je meer informatie over de aangifte inkomstenbelasting en box 1, lees dan deze blog

 

Als startend ondernemer heb je het voordeel van diverse aftrekposten, zoals de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek. Deze aftrekposten verlagen je winst uit onderneming, zodat je over een lager bedrag belasting betaalt. Meer informatie over deze aftrekposten vind je hier. Om in aanmerking te komen voor deze aftrekposten moet je wel voldoen aan het urencriterium, dit houdt in dat je minimaal 1.225 uur aan je bedrijf werkt in een jaar. Maar ook dat je meer uren werkt in je eigen bedrijf dan in loondienst. In de meeste gevallen is dat dus lastig, waardoor je geen gebruik kunt maken van deze aftrekposten. In deze blog heb ik meer informatie opgenomen omtrent het urencriterium.

 

Ilona: Hoe bepaal ik mijn uurtarief?

Marjan: Bepaal allereerst het basisinkomen dat je met je bedrijf wilt genereren. Hierbij hanteer ikzelf de leidraad dat ik minimaal mijn jaarsalaris uit loondienst wil verdienen. Doe je dit namelijk niet, dan is het voordeliger om in loondienst te gaan werken, waarbij je geen ondernemersrisico loopt. Tel hier vervolgens de overheadkosten bij op. Dit zijn kosten die niet direct zijn toe te rekenen aan één specifieke opdracht of één product, bijvoorbeeld je telefoonkosten, verzekeringen, pensioen. Bepaal vervolgens hoeveel uren je daadwerkelijk voor klanten aan het werkt bent. Van de 40 uur die je in de week werkt, kun je waarschijnlijk niet 100% rechtstreeks voor klanten werken en dus factureren. Je bent altijd tijd kwijt met acquisitie, marketing, reistijd of administratie. Deel vervolgens je aangepast jaarsalaris door je directe uren en je hebt je minimale uurtarief. Let op dat je altijd met je klanten communiceert dat dit het bedrag exclusief btw is zodat je bij de btw aangifte niet voor verrassingen komt te staan. In deze blog heb ik het berekenen van je uurtarief met een rekenvoorbeeld uitgewerkt.

 

Ilona: Welke gegevens moet ik bijhouden in mijn administratie?

Marjan: Vanuit de Belastingdienst geldt de eis dat je een controleerbare administratie moet bijhouden. Dit is met name ingegeven vanuit de btw. Dit houdt in dat je je basisgegevens op orde moet hebben (inkopen, verkopen, openstaande posten, loonadministratie, grootboek, btw post). Daarnaast geldt dat je overeenkomsten moet bewaren, zoals je huurovereenkomst, contracten met klanten of leveranciers, afspraken met de Belastingdienst of overeenkomsten met gemeente, provincie etc. Hiervoor geldt een bewaarplicht van zeven jaar. Meer over je administratie, kun je lezen in deze blog. Om in aanmerking te komen voor de aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek, moet je je uren bijhouden in een controleerbare urenadministratie.

 

Ilona: Hoe stel ik een factuur op?

Marjan: Het versturen van facturen is natuurlijk feest, want je gaat geld krijgen! Maar de Belastingdienst heeft een hele rij aan eisen waar een factuur aan moet voldoen.

 

- Facturen verstuur je voor de 15e van de maand die volgt op de maand waarin je de goederen of diensten hebt geleverd;

- Volledige naam en adres van je onderneming en die van je klant. Alleen vermelding van een postbusnummer is niet voldoende;

- BTW nummer van je onderneming (lees hier meer over het BTW nummer);

- KvK nummer van je onderneming;

- De datum waarop je de factuur hebt gemaakt en aan je klant hebt verstuurd;

- Een opeenvolgend nummer (meest simpele variant is beginnen met 1, 2, 3 etc).

- Aard van de goederen of dienst die je hebt geleverd;

- Hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die je hebt geleverd;

- Datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling;

- Het bedrag dat je in rekening brengt, exclusief BTW;

- Het BTW tarief dat je in rekening brengt (0, 6 of 21%);

- De berekende BTW in euro’s.

 

In deze blog heb ik hier meer informatie over gegeven.

 

Ilona: Kan ik ook zonder KvK nummer opdrachten uitvoeren?

Marjan: Dat kan zeker. Als particulier kun je opdrachten voor andere particulieren of bedrijven uitvoeren. Je maakt dan een kwitantie die je kunt uitreiken aan bedrijven. Dit zorgt ervoor dat jullie dit beide op correctie wijze kunnen verwerken in de aangifte inkomstenbelasting of eventueel vennootschapsbelasting indien je werkt voor een B.V. Let wel op het volgende: wanneer je dit structureel doet, risico loopt en de intentie hebt om er op lange termijn winst mee te maken, kun je als ondernemer aangemerkt worden. Dit is geen duidelijke scheidingslijn, dus blijf dit goed in de gaten houden. In deze blog heb ik op een rijtje gezet wanneer de Belastingdienst je aanmerkt als ondernemer en je dus een KvK nummer dient aan te vragen.

 

Ilona: Heb je nog handige tips voor startende ondernemers?

Marjan: Ben niet bang voor het financiële stuk van ondernemen. Vaak zie ik dat ondernemers bij voorbaat al de administratie uit handen geven (‘ik heb niks met cijfers’), maar daardoor te weinig feeling hebben met de omzet en kosten van hun bedrijf. Wanneer je het wel zelf doet of zorgt dat je er voldoende inzicht in hebt, valt het vaak ontzettend mee en ga je het waarschijnlijk leuk vinden. Weet op de juiste momenten hulp in te schakelen van experts, bijvoorbeeld wanneer je zaken gaat doen met het buitenland of personeel in dienst gaat nemen, en dan komt alles goed.

 

Onwijs bedankt Marjan voor het beantwoorden van al deze vragen. Ik hoop dat je er als startende ondernemer heel veel aan hebt. Heb je toch nog vragen, check dan even de website van Marjan of volg haar via Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Recente berichten

Please reload

Zoeken op onderwerp

Archief